شاخص سهام در یک‌قدمی واگذاری کانال 79 هزار واحدی قرار گرفت

کف‌شکنی در بورس تهران؟

11:28 - 1400/01/25

معاملات امروز در شرایطی آغاز شده است که فضای منفی در عمده گروه‌های فعال در بورس تهران قابل رصد است. این موضوع باعش شده که تا کنون (ساعت 11:15) شاخص کل بورس تهران افت بیش از 390 واحدی را تجربه کند.

این روند که عمدتا تحت تاثیر نمادهای بزرگ بورسی رخ داده است می‌تواند منجر به شکست کف 79 هزار واحدی شاخص بورس تا پایان معاملات امروز شود. رویدادی که از 19 آبان رخ نداده است.

بررسی‌های «دنیای بورس» نشان می‌دهد در حال حاضر معاملات به لحاظ تعداد و ارزش تقریبا نصف متوسط روزهای اخیر بوده است. همچنین، از 22 نماد بزرگ بورسی 20 نماد آخرین قیمت معاملاتی منفی‌تر از قیمت پایانی خود دارند. این موضوع تاکید می‌کند که به دلیل وجود حجم مبنا، هنوز قیمت پایان سهام به آخرین قیمت آنها نرسیده است. بنابراین، با افزایش خریداران و رشد حجم معاملات احتمال ریزش بیشتر شاخص کل نیز وجود دارد. موضوعی که در صورت وقوع بدون شک باعث ریزش شاخص کل به یک کانال پایین‌تر می‌شود.

دو سناریوی حفظ کانال 79 هزار واحدی

با این حال، دو احتمال دیگر وجود دارد که شاخص کل بتواند سطح 79 هزار واحدی را حفظ کند. در سناریوی نخست که احتمال پایینی دارد، ممکن است حجم و ارزش معاملات در همین سطوح بسیار پایین بماند و خریداری برای سهام شرکت‌های بزرگ پیدا نشود. در نتیجه به دلیل پر نشدن حجم مبنا در سهام مزبور، فاصله قیمت پایانی با قیمت آخرین معامله بالا بماند و شاخص کف‌شکنی نکند.

سناریوی دوم حفظ شاخص اما به معاملات بلوکی مربوط می‌شود که در تاریخ بورس تهران بارها به منظور حفظ شاخص انجام شده است. باید منتظر ماند و دید باز هم این اشتباه در بازار سهام کشورمان تکرار می‌شود که نماگر بورس را به صورت مصنوعی حفظ کنند!

لازم به یادآوری است که بر اساس قوانین بورس تهران، تا زمانی که حجم معاملات سهام به حجم مبنای تعریف‌شده برای هر سهم نرسد، قیمت پایانی نوسانات محدودی خواهد داشت. بنابراین با افزایش حجم معاملات، ریزش قیمت پایانی به قیمت آخرین معامله نزدیک‌تر می‌شود.