فرصت سوزی «فسرب»

11:26 - 1400/01/25
شرکت ملی سرب و روی ایران گزارش عملکرد آذرماه خود را بر روی کدال قرار داد. براین اساس "فسرب" در مدت 9 ماه 45 درصد از فروش پیش‌بینی شده سالیانه خود را محقق کرده است.

قیمت‌ جهانی سرب و روی از ابتدای سال شمسی تاکنون به ترتیب 13 و 44 درصد رشد داشته است و این شرکت در اواسط سال تعدیل مثبت حاصل از این افزایش قیمت‌ها را با احتساب نرخ‌های احتیاطی در صورت‌های مالی خود لحاظ کرده‌است.

شرکت در پیش‌بینی‌های خود نرخ فروش هر تن شمش سرب و روی را به ترتیب 6.9 و 7.9 میلیون تومان محاسبه کرده‌است. براساس فروش تجمعی سالیانه، هر تن شمش سرب و روی 7.5 و 8 میلیون تومان به فروش رسیده است که نشان از نزدیکی پیش‌بینی قیمت‌ها با عملکرد واقعی دارد. اما در ماه آذر افزایش نرخ‌ها محسوس است به نحوی که هر تن شمش سرب و روی به ترتیب جهشی 16 و 22 درصدی را تجربه کرده اند. افزایش نرخ‌های جهانی این دو ماده اصلی و رسیدن به سقف‌های سالیانه در ماه گذشته را می‌توان علت اصلی چنین جهش نرخ دانست.

اما هرچقدر وضعیت قیمت‌ها با برنامه‌های از پیش‌ تعیین شده مطابقت دارد و حتی می‌توان گفت از پیش‌بینی‌ها سبقت گرفته است؛ آمار وضعیت تولید و فروش نگران کننده به نظر می‌رسد. درصد پوشش فروش 9 ماهه شمش سرب و روی شرکت به ترتیب 21.58 و 57.54 درصد است. جهش فروش شمش سرب در آذرماه و تولید 41 درصدی ماهیانه این محصول از کل فروش 9ماهه نشان از استارت قدرتمند در تولید این محصول است. اما هنوز هم فاصله زیادی تا رسیدن به بودجه پیش‌بینی شده داریم و این در حالیست که امکان نوسان قیمت‌های جهانی در سه ماه باقی‌مانده سال دور از انتظار نیست. بنابراین شرکت اگر با همان سرعت عملکرد آذرماه اقدام به تولید کند و نرخ فروش نیز در همین سطوح باقی بماند باز هم نمی‌تواند به 50 درصد از بودجه پیش‌بینی شده فروش خود از محل شمش سرب دسترسی پیدا کند. در مورد وضعیت فروش شمش روی با فرض ادامه روند آذرماه تا پایان سال، رسیدن به بودجه پیش‌بینی شده دور از دسترس نیست. هرچند با راه‌اندازی واحد سرب از اواسط تابستان و رشد بسیار مناسب قیمت‌های جهانی چشم‌انداز مناسبی پیش روی این شرکت بورسی قرار گرفته بود اما عدم پوشش مقدار تولید این شرکت، رسیدن به سطح 14 تومان سود هر سهم در هاله‌ای از ابهام است.