چرا شاخص دوباره ریزش کرد؟ + یک تحلیل

15:16 - 1400/01/21
چرا شاخص کل دوباره ریزش کرد، مقصر واقعی کیست؟

ولید هلالات ، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با همفکران به بررسی روند معاملات این روزهای بازار پرداخته و از ریزش شاخص کل رمزگشایی کرد. امروز شاخص کل با 24 هزار افت روبه رو شد اما شاخص هم وزن افزایش 5 هزار واحدی داشت.

وی با اشاره به روند ورود و خروج پول در بازار گفت: گراف ورود و خروج پول در حالت کلی بازار حکایت از خروج نقدینگی حقیقی ها از نمادهای بزرگ و هدایت به سمت نمادهای کوچک است.

به گفته وی طی هفته گذشته حقیقی ها حدود سه هزار میلیارد تومان پول را به خرید سهام کوچک و متوسط اختصاص دادند و در حدود 1100 میلیارد تومان پول از گروه های بزرگ خارج کردند.

وی با اشاره به اینکه برآیند ورود پول حقیقی ها به بازار مثبت است، افزود: اما نقدینگی ها در حال خروج از نمادهای بزرگ و تزریق به گروه های کوچک است.

هلالات در بررسی دلایل این واگرایی گفت: فشار فروش حقیقی ها در نمادهای بزرگ باعث ایجاد این واگرایی شده که علت آن هم کاملا مشخص است . خرید سهام در بازار همیشه با دو نگاه انجام می شود، یکی ارزندگی و دیگری بازدهی است.

وی ادامه داد: در شرایطی که دلار در محدوده ای فعلی تثبیت شده و سود بانکی ها هم تغییری نکرده بازدهی نمادهای بزرگ هم تغییری ندارد ، این در حالی است که سرمایه گذارانی که نمادهای بنیادی را می خرند اصولا به دلیل ارزندگی سهام و با نگاه دریافت سودی بالاتر از نرخ سود بانکی است، اما وقتی به دنبال فشار فروش حقوقی ها در بازار و منفی شدن این گروه ها شاهد افت شدید قیمت در نمادهای بزرگ هستند، هدف گذاری آنها از بازدهی سهام بزرگ زیرسوال رفته و ترجیح می دهند از این گروه ها خارج شوند.
هلالات با تاکید بر اینکه اکثر فعالان بازار به دنبال بازدهی های بالا هستند، گفت: بر همین اساس این گروه ها ترجیح می دهند با خرید سهام کوچک و متوسط که با منابعی اندک حرکت می کنند ، سرعت سودآوری خود را بیشتر کنند.

از سویی دیگر عملکرد سهامداران عمده نمادهای کوچک و متوسط نشان داده بهتر از بزرگان بازار از سهام خود حمایت می کنند، به همین دلیل هم این روزها شاهد اقبال بازار به گروه های دارو، سیمان، ساختمانی و زراعتی ها هستیم و پول سنگینی در حال ورود به این گروه ها است.

این کارشناس بازار سرمایه به رفتار اشتباه حقوقی ها در بازار اشاره کرد و افزود: حقوقی ها با عرضه های سنگین خود در هفته های گذشته این پالس را به بازار مخابره کردند که وارد سهام بزرگ نشوید . بازار هم همیشه به دنبال کسب سود و بازدهی مناسب است و با فشار فروش در تلاش برای خروج از این گروه ها است.
وی با اشاره به رشد خوب قیمت ها در بازارهای جهانی گفت: این در شرایطی است که بازدهی سهام گروه های پتروشیمی و فلزی منفی است و تا زمانی که تغییری در تابلوی معاملات این نمادها ایجاد نشود، وضعیت به همین منوال است.
هلالات با تاکید بر اینکه حقوقی ها باید تغییر رویه بدهند، گفت: سرمایه گذاری که نمادهای بزرگ و بنیادی را می خرد به دنبال بازدهی های کوتاه مدت نیست اما انتظار دارد در بلند مدت بازدهی های حداقل بالاتر از نرخ سود بانکی داشته باشد و ضرر نکند ، اما زمانی که حقوقی ها سهام بزرگ و بنیادی بازار را با رفتارهای خود منفی می کنند این اعتماد از بین می رود و شاهد چنین روندهایی در بازار هستیم.