بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار و سکه

15:14 - 1400/01/21
سه عامل ناهماهنگی قیمت دلار در چیست.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: در بازار ارز قیمت دلار و درهم ناهماهنگ شده است معامله گران برای این اتفاق سه دلیل مطرح می کنند.

در دو روز گذشته، ارزش دلار از قیمت حواله درهم فاصله گرفت. به‌عنوان‌مثال، روز سه‌شنبه، دلار در بازار تهران حدود 25 هزار و 600 تومان قیمت داشت، حال‌آنکه قیمت حواله درهم در محدوده 7 هزار و 120 تومان بود. با این قیمت حواله درهم، ارزش اسکناس آمریکایی می‌توانست بالای مرز 26هزارتومانی باشد. ولی چرا قیمت دلار در بازار داخلی از بازار حواله درهم تبعیت نکرد؟

سه دیدگاه در بازار ارز

معامله گران ارزی سه دیدگاه مختلف را بیان کرده‌اند؛ گروهی معتقدند، تقاضای شرکت‌های تجاری برای تسویه‌های دلاری در آستانه سال نو میلادی بالاست و همین مساله، زمینه‌ساز رفتن درهم به بالای 7 هزار و 100 تومان شده است. دسته دیگری از معامله گران معتقدند، با بازگشت ثبات به بازار، برخی از تجار تصمیم گرفته‌اند ارز حواله‌ای موردنیاز خود را تهیه کنند تا کالاهای خود را به بازار شب عید برسانند.

دسته سوم بازیگران ارزی، فاصله بین درهم و دلار را ناشی از احتیاطی دانسته‌اند که در برای خرید نقدی دلار ایجادشده است. به گفته آن‌ها، در خیابان فردوسی، کمتر فردی برای خرید اسکناس حضور پیدا می‌کند و بسیاری از افراد، با انتخاب بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، از بازار خارج‌شده‌اند.

دسته دیگری از معامله گران به دلیل سیاسی متفاوتی در روزهای اخیر در بازار حضور پیدا نکرده‌اند؛ عده‌ای از سفته‌بازان احساس می‌کنند که ممکن است، لوایح مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی تصویب شود، درنتیجه ترجیح داده‌اند در بازار اسکناس روزهای اخیر حضور فعالی نداشته باشند.

قیمت دلار به درهم می‌رسد یا درهم به دلار؟

اثر درهم تا حدی بر بازار داخلی تخفیف یافته است، ولی هم چنان یکی از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار انتظاری برای معامله گران ارزی است. درصورتی‌که سایه احتیاط در بازار اسکناس کنار برود، به‌احتمال‌زیاد قیمت دلار به‌راحتی به کانال 26 هزارتومانی بازمی‌گردد.

بااین‌حال، کاهشی‌های بازار امیدوارند با عبور از تقاضای ژانویه، تقاضا برای درهم کاهش پیدا کند و به‌جای اینکه دلار با افزایش قیمت خود را با درهم تطبیق دهد، ارز کشور همسایه افت قیمت را تجربه کند و باقیمت اسکناس آمریکایی در بازار داخلی سازگار شود.معامله گران برای بازار امروز 30 تومان از عدد طلایی درهم کاسته‌اند عدد طلایی درهم مرز قیمتی در بازار است بالا بودن قیمت‌های بازشده و معامله بالای این سطح می‌تواند به معنای افزایش قیمت و معامله زیر این سطح به معنی انتظار برای نزول است. وقتی عدد طلایی در تحلیل‌ها پایین می‌آید نشان‌دهنده این است که انتظار معامله گران بر حرکت رو به پایین قیمت‌ها است.

پیش‌بینی قیمت دلار از جناح هرات

برخی تحلیل گران فنی می‌گویند تا زمانی که هرات در سطوح بالای 25 هزار و 700 تومان تثبیت نشده است هر بالا رفتنی با فروش همراه باشد. این اتفاق می‌تواند بازار را کماکان در یک دامنه محدود حبس کند و معامله گران به انتظار عبور از سطوح مقاومتی جدید باشند. فعلاً جو اخبار مثبت نیز می‌تواند در عقب‌نشینی تقاضا مؤثر باشد. گرچه کسانی هم که در قیمت‌های بالا خرید کرده‌اند فعلاً حاضر به فروش در سطوح کنونی نیستند. بنابراین بازار ارز فعلاً تلاش دارد خود را نگه دارد بعد تعیین جهت کند.