استراتژی امروز | مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند

15:14 - 1400/01/21
تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی به چه صورت است.
  • احمد امیری | حسابرس

چنانچه اعداد و ارقام صورت‌های مالی با دقت لازم و با محتوی صحیح تنظیم شده باشند نسبت‌های مالی شرکت‌ها می‌تواند عملکرد مالی یک شرکت را به‌خوبی نشان دهد.
نسبت‌های نقدینگی، سودآوری، سرمایه‌گذاری و... تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی می‌تواند در زمینه‌های زیر صورت پذیرد:

۱- بررسی نسبت‌های نقدینگی و میزان توان شرکت در بازپرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت.

٢- بررسی نسبت‌های عملیات از جمله گردش کالا و تولید به‌طوری که بتوان فرآیند را از زمان تامین مواد اولیه و زمان تولید و مدت انتظار برای توزیع و فروش و نهایتا دوره نقدشوندگی آن بررسی و تحلیل کرد.

۳- بررسی استفاده بهینه از دارایی‌های ثابت و منابع سرمایه‌ای.

۴- ارزیابی و بررسی توان مالی شرکت در پرداخت بدهی‌ها و بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی.

۵- به‌طورکلی بررسی وضعیت ساختار سرمایه.

۶- ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌های در دست اجرا.

٧- بررسی توان و قدرت بنگاه اقتصادی در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم.

٨- تجزیه و تحلیل اقلام هزینه و بهای تمام‌شده کالای ساخته شده و فروش رفته.

٩-بررسی ساختار منابع انسانی و ده‌ها موضوع مرتبط با عملیات شرکت.

افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، از مهم‌ترین اهداف مدیران سازمان‌ها و موسسات اقتصادی محسوب می‌شود. در حقیقت، تلاش آنها بر آن است که با مطالعه اطلاعات و آمار و ارقام موجود درصورت‌های مالی (گاه با صرف انرژی و هزینه‌های فراوان به دست می‌آیند) شمایی از عملکرد سازمان خویش به دست آورند و بتوانند با بررسی وضعیت حاضر و در نظر گرفتن اهداف استراتژیک و بلندمدت سازمان و همچنین با آگاهی از نقاط قوت و ضعف خویش و اتخاذ راهبردهای شایسته، موجبات بهینه‌سازی فعالیت‌ها و بهره‌جویی قابل قبول از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را فراهم آورند. بر این اساس، تجزیه و تحلیل کارآمد صورت‌های مالی می‌تواند زمینه لازم را برای شناسایی مشکلات پیش روی سازمان‌ها فراهم کند و راهگشای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و آینده‌نگری‌ها باشد.

تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی

در مقایسه ارقام و بررسی صورت‌های مالی، تحلیلگر باید به این نکته توجه کند که هرصورت مالی نتیجه‌ای است از: رویدادهای مالی واقع و ثبت شده در دفاتر، اصلاح حساب‌ها درپایان سال مالی، رعایت استانداردها و اصول حسابداری و اجرای قوانین و مقررات مالی به‌خصوص مقررات مالیاتی مانند استهلاک و سلیقه حسابدار. صورت‌ها و ارقامی که باهم مقایسه می‌شوند باید یکنواخت و به روش واحدی محاسبه شوند تا قابلیت مقایسه داشته باشند. بنابراین قابلیت مقایسه مستلزم آن است که  اصل ثبات رویه در تهیه و تنظیم هریک از دو حسابی که  با یکدیگر مقایسه می‌شوند رعایت شده باشد.