قالیباف در نطق پیش از دستور چه گفت + متن کامل

15:12 - 1400/01/21
قالیباف: ارقام بودجه را در مجلس واقعی خواهیم کرد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پيش از دستور: مجوز اخیر رهبر انقلاب گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه و پرهیز از هرگونه برآورد غیر واقعی است.

نطق پیش از دستور قالیباف + متن کامل

خانه ملت در مطلب دیگری نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتحاد و همکاری قوا به عنوان رمز رفع مشکلات مردم، گفت: مجلس مردم را در میانه مشکلات اقتصادی تنها نمی‌گذارد. وی همچنین با اشاره به لزوم اصلاحات اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد: امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، دولت محترم و سازمان برنامه و بودجه، برای اصلاح لایحه نهایت همکاری را به عمل آورند.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه30 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور ضمن تبریک ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار به همۀ مردم عزیز و مجاهدان خط مقدم سلامت، گفت: پرستاران عزیز ما، با کمترین امکانات بیشترین افتخارات را به ارمغان آوردند؛ جان ده‌ها هزار نفر از هموطنان را نجات دادند و خطر را به جان خریدند تا بقیه آسیب کمتری ببینند. فداکاری پرستاران قهرمان ما در تاریخ این سرزمین ماندگار خواهد شد و بی‌گمان نسل‌های بعد نیز روایت مجاهدت و ایثار پرستاران را برای فرزندان خود تعریف می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به پرستاران، افزود: شما قهرمانان سرزمین ما هستید و همۀ ما به شما افتخار می‌کنیم. مطمئن باشید که شما را در میدان خطر تنها نخواهیم گذاشت و تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی خود را موظف می‌دانند تا از همۀ ظرفیت‌های مجلس برای پیگیری مطالبات شما قهرمانان بی نام و نشان بهره گیرند.

وی در ادامه یاد و خاطره بیش از 100 شهید مدافع سلامت از میان پرستاران را گرامی داشت و تصریح کرد: ما قدردان قهرمان های سفیدپوش خود در جای جای ایران عزیزمان هستیم.

اتحاد و همکاری قوا، رمز رفع مشکلات مردم/ حفظ اتحاد ملی چراغ راه نمایندگان در مجلس

قالیباف اظهار کرد: تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر همکاری قوا با یکدیگر و حفظ اتحاد ملی به نفع مردم را چراغ راه خود در مجلس می‌دانیم. رهبر انقلاب تاکید فرمودند که خواست مردم واحد است و کسی از میان مسئولان نباید این صدای واحد را دچار خدشه کند. حل مشکلات معیشتی مردم را در اولویت می‌دانیم و معتقدیم که نمی‌توان باری از روی دوش مردم برداشت مگر با هماهنگی و اتحاد. 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه میان همۀ مسئولان باید یک اصل مشترک باشد و آنهم نفع مردم است، گفت: آنچه به نفع مردم نیست و به معیشت و منزلت اجتماعی آنها آسیب می‌زند را به دیوار می‌کوبیم و آنچه که به مصلحت آنهاست از زبان هر کسی گفته شود و با قلم هر کسی نوشته شود، روی چشم می‌گذاریم و تلاش خواهیم کرد تا با ریل‌گذاری و هدایت‌گری صحیح و با هماهنگی و همکاری با دولت، کشور را به سمت حل مشکلات مردم سوق دهیم. طرح حمایت معیشتی از مردم، نمونه مناسبی است که با همکاری و هماهنگی دولت محترم به نتیجه رسید.

مجلس مردم را در میانه مشکلات اقتصادی تنها نمی‌گذارد

وی در ادامه تصریح کرد: به مردم قول داده بودیم که نگذاریم سفرۀ آنها کوچکتر شود؛ تلاش کردیم تا کمتر شرمسار پدرانی باشیم که شرمندۀ فرزندانشان شده‌اند. مطمئن باشید مردم را در میانۀ مشکلات اقتصادی تنها نخواهیم گذاشت.

لایحه بودجه 1400، مهمترین دستور کار پیش روی مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نکته مهم دیگر، مربوط به مهمترین دستور کار پیش روی مجلس، یعنی لایحه بودجه 1400 است. بودجه در نگاه مجلس، تاثیرگذارترین سند حکمرانی است که مستقیماً مسیر پیشرفت یا عقب ماندگی کشورها را رقم خواهد زد؛ لذا باید دقیق‌ترین و کارشناسی‌شده‌ترین برآوردها در بودجه لحاظ شود تا نقشۀ راه کشور، مسیری در جهت منافع مردم طی کند. در خصوص لایحۀ بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی چه در کمیسیون ها، چه در مرکز پژوهش‌ها چه در دیوان محاسبات و چه در جلسات متعدد کارشناسی با اقتصاددانان، بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

آسیب های بودجه سال 98 برای اولین بار در بودجه 1400 لحاظ شد

قالیباف با اشاره به اینکه دیوان محاسبات نیز گزارش تفریغ بودجه را بهنگام آماده کرده است،اظهار کرد: گزارش تفریغ، کارنامۀ انضباط مالی دولت است. گزارش تفریغ بودجه در گذشته، به گزارشی اداری و کم اثر تبدیل شده بود. اما ما برای اولین بار توانستیم آسیب های بودجه سال 98 را در بررسی لایحۀ بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار دهیم.

مجوز رهبری گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه

رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، دولت محترم و سازمان برنامه و بودجه، برای اصلاح لایحه نهایت همکاری را به عمل آورند. اصلاح ساختار بودجه حتی در حداقلی‌ترین صورت آن، مثل نان شب برای سیاستگذار ما واجب است. ارقام بودجه را در اصلاحات اساسی مجلس واقعی خواهیم کرد. مجوز اخیر رهبر انقلاب، گامی بلند در جهت واقعی کردن ارقام بودجه و پرهیز از هرگونه برآورد غیرواقعی است.

قالیباف گفت: تلاش خواهیم کرد تا در همین مسیر، بند به بند لایحه را با اصلاحات اساسی به شیوه‌ای که به نفع معیشت مردم وکشور عزیزمان باشد، بررسی کنیم تا نقشی در برداشتن بار گرانی و تبعیض و بی‌عدالتی و فقر از روی دوش مردم ایفا کنیم. در این راه بیشترین عایدی زمانی نصیب مردم خواهد شد که مجلس و دولت، بررسی کارشناسی را اولویت کار خود بدانند و به خاطر منافع مردم و کشور در هماهنگی با یکدیگر عمل کنند؛ ان‌شاء الله با تصویب نهایی بودجه 1400 به شیوه‌ای واقع‌بینانه و کارشناسی شده، مجلس به وظیفۀ خود برای ریل‌گذاری مسیر پیش‌روی دولت به نفع مردم و کشور عمل خواهد کرد.