دیده بان بورس 29 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | تعادل بر میگردد؟

15:10 - 1400/01/21
با تعادل معاملات سهام در روز چهارشنبه، حالا اما ناظران به تعادل امروز بازار نیز امیدوارند. آیا امروز تقاضاها بر عرضه فزونی میگیرند.
پیش بینی بورس امروز | تعادل بر میگردد؟

دنیای بورس | در هفته گذشته شاخص‌کل بیش از 6 درصد کاهش را تجربه کرد تا دوباره سهامداران هفته‌ای تلخ را تجربه کنند. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته بازار سرمایه با اوج عرضه‌ها مواجه شد به گونه‌ای که ظرف دو روز افت 87 هزار واحدی را تجربه کرد.

با این حال معاملات روز چهارشنبه متعادل‌تر بود و در نتیجه آن می توان امروز نیز بازاری متعادل را متصور بود، چه آن که شاخص‌کل یک بار تا قعر کانال 1.4 میلیون واحد نیز افت داشت ولی با افزایش تقاضا و بهبود نسبی معاملات، نماگر بازار کار خود را در هفته جاری در ارتفاع یک میلیون و 413 هزار واحد آغاز خواهد کرد.

اما واگرایی در مسیر حرکت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها بیشتر شده است. حقیقی‌ها این روزها تمایل بیشتری به شرکت‌های کوچک‌تر دارند و بررسی معاملات در هفته گذشته موید این مطلب است که بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها از نمادهای مطرحی همانند ایران خودرو، بانک تجارت، سرمایه گذاری تامین اجتماعی و ... بوده است. عملکرد ناامیدکننده دو صندوق ETF که دولت در بورس عرضه کرد، در ایجاد این واگرایی و تمایل سهامداران خرد به دوری از بازی بزرگان را تشدید کرده است.

صندوق پالایش که در قیمت اسمی 10 هزار تومان عرضه شد و معاملات آن نیز با تاخیر زیادی آغاز شد اکنون در محدوده 9500 تومان در حال معامله است و حتی با وجود تخفیفی که دولت برای عرضه سهام شرکت های پالایشی مدنظر قرار داد، اکنون خریداران این صندوق در زیان هستند. از سوی دیگر «دارایکم» نیز مدت هاست که در محدوده 17500 تا 19500 در حال نوسان است و با فاصله زیادی با NAV خود دادوستد می شود. با توجه به عملکرد نامناسب این دو صندوق، دولت همچنان بر عرضه «داراسوم» تاکید دارد.

 حاشیه‌های بازار

در چند روز اخیر بحث FATF دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. رئیس کل بانک مرکزی از این گفت که عدم تعیین تکلیف FATF می تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد. در طی هفته گذشته نیز این مسئله بارها از زوایای مختلف بررسی شده و موافقان و مخالفان این موضوع دلایل خود را مطرح کردند. اگرچه بازار شایعات پیرامون این موضوع همچنان داغ است، اما تا زمان تعیین تکلیف قطعی، نمی توان آثار دقیق آن بر بازارهای مختلف را تخمین زد.

بازارهای جهانی روند صعودی خود را تا پایان روز گذشته ادامه دادند. پرش قیمت نفت به کانال 52 دلار، مهم‌ترین رخداد در پایان معاملات هفته گذشته بود. هر بشکه نفت برنت به مرز 52.3 دلار رسیده است و نفت سنگین ایران نیز در یک قدمی فتح قله 50 دلاری است. در بازار فلزات پایه نیز مس در ادامه روند صعودی خود به مرز 8 هزار دلار رسید و آخرین معاملات روی در قیمت 2860 دلار انجام شد. انس طلا نیز هفته صعودی را پشت سر گذاشت و تا مرز 1895 دلار هم رشد داشت و در نهایت در محدوده 1887 دلار به کار خود پایان داد. قیمت‌ها در بازار فولاد نیز همچنان رو به بالا در حرکت است. شمش فولاد در محدوده 500 دلار و اسلب ایران با رشد 6 درصدی در محدوده 538 دلار قیمت‌گذاری شده است.