توییت بازان بورسی | مسئله بورس، بودجه است!

15:06 - 1400/01/21
بعد از بورس، نوبت به بودجه ۱۴۰۰ رسید.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: روز گذشته گعده فعالان بورسی در شبکه‌اجتماعی توییتر، درباره سه نماد فملی، فارس و شستا صحبت می‌کردند که به گفته آنها سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص بورس داشتند. دل‌نگرانی دیگر برخی از این افراد هم درباره زمزمه‌های جدی‌شدن اجرای طرح مجلس در رابطه با کاهش تعهدات هسته‌ای و تاثیر آن روی بورس بود.

صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و بیان کلی اینکه لایحه بودجه مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده نزدیک در تلاش برای بهبود آینده بهتر شکل گرفته است، باعث شد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بار دیگر مورد‌توجه فعالان شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد.

با وجود اینکه در روزهای گذشته و بعد از منتشر شدن لایحه، حاشیه‌هایی در رابطه با اختصاص مبالغ قابل‌توجهی به افراد و نهادهای خاص و رسانه‌ای‌شدن بودجه برخی از سازمان‌ها ایجاد شده بود اما یکی دو روزی است که در شبکه‌های اجتماعی بحث درباره بودجه نهادهای فرهنگی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیشتر به‌چشم می‌‌آید.

مساله‌ای که تبدیل به ایجاد یک فضای دو قطبی بین افراد فعال در این شبکه‌اجتماعی شده است؛ یک گروه موافق اختصاص پیدا کردن مبالغی به این نهادها هستند و گروه دیگر در اختیار قرار دادن بودجه کشور به این نهادها آن‌هم در شرایط اقتصادی‌‌ که به ادعای این افراد وخیم است را صحیح نمی‌دانند. دیروز حتی بحث به توییت یکی از نماینده‌های مجلس شورای‌اسلامی کشید و او در این رابطه اظهارنظر کرد.

حسن شجاعی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود نوشت: «جمع بودجه ۱۰ نهاد فرهنگی‌مذهبی، چهار‌صدم درصد کل بودجه و یک‌شانزدهم اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان است. بودجه نهاد ریاست‌جمهوری طی ۸ سال، ۸۳۹‌درصد رشد داشته و حدود ۳ برابر بودجه سازمان مدیریت بحران و ۴ برابر بنیاد ملی نخبگان شده است.» او سپس این سوال را پرسید که «به نظر شما هدف از هجمه به نهادهای فرهنگی چیست؟»

سوالی که جواب‌های زیادی توسط افراد فعال در این شبکه اجتماعی به آن داده شد و بعضا هم به دولت و هم به مجلس توسط افراد انتقادهایی شد. اما بحث لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به همین‌جا خلاصه نشده است. خیلی از چهره‌ها و مسوولان کشور در این رابطه مطالبی را در صفحه‌های شخصی خود در توییتر به اشتراک گذاشته‌اند.

یکی از این افراد عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین سازمان صدا و سیما است. او در صفحه شخصی خود لایحه بودجه ۱۴۰۰ را سیاسی‌ترین لایحه در تاریخ بودجه‌نویسی معرفی کرد و در نوشته خود مدعی شد: «نه درآمدها، قابل وصول است و نه هزینه‌ها، قابل‌دفاع!» او همچنین نوشت که «دو قطبی‌سازی‌های شیطنت‌آمیز هم در آن جدی است.» در نهایت این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی در توییت خود بیان کرد که «مجلس باید به کلیات این لایحه رای منفی دهد.»

نکته‌ای که برخی دیگر از نماینده‌های مجلس و چهره‌های همسو با آنها در صفحه‌های خود به آن اشاره کردند این بود که کلیات این بودجه نباید تصویب شود. اما در حالی‌که ضرغامی چنین صحبتی را مطرح کرده است، صحبت‌های دیگر او درباره انتخابات سال ۱۴۰۰ از چشم افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی پنهان نمانده است.

او در صحبت‌هایی بیان کرده که جریان اصولگرایی به سمتی پیش می‌رود که هر فرد و جریانی صاحب یک ستاد انتخاباتی خواهد شد. صحبتی که طبق پیش‌بینی خیلی از فعالان اقتصادی و سیاسی شبکه‌های اجتماعی نشان از آن دارد که در انتخابات سال ۱۴۰۰ بحث اقتصاد و در راس آن بورس و بازارهای سرمایه جزو شعارهای انتخاباتی است و با این صحبت‌های مطرح شده خیلی از افراد از حالا وارد میدان تبلیغات شده‌اند.