نقشه نیمروز 17 آذر 99

تحلیل بورس امروز | موج تقاضاها

15:06 - 1400/01/21
با وجود افت شاخص کل اما رکورد ارزش معاملات خرد امروز شکست. در بازار البته موج تقاضای قابل توجهی در بازار قابل مشاهده بود.

دنیای بورس | آن طور که انتظار می رفت و در گزارش پیش‌بینی بازار امروز نیز به آن اشاره کردیم، حجم عرضه‌ها در بازار امروز افزایش یافت. اگرچه در سوی مقابل تقاضای قابل توجهی هم در بازار دیده می شد اما در نهایت شاخص‌کل افت 10 هزار واحدی را تجربه کرد. با این حال تقابل خریداران و فروشندگان به قدری بود که رکورد ارزش معاملات خرد را بشکند.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 24 هزار میلیارد تومان رسید که نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان بیشتر از رکورد قبلی است. افزایش حجم عرضه‌ها در چند دلیل می توان جستجو کرد. نخست آن که پس از رشد قابل توجه روز گذشته و عبور از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد، انتطار می رفت امروز برخی از سهامداران به دنبال ذخیره سود باشند.

از سوی دیگر با شکسته شدن هر مقاومت احتمال پولبک به محدوده شکسته شده وجود دارد. شایعات حاشیه‌ای نیز بر روند بازار امروز تاثیر مختصری داشت. علاوه بر این موارد، در حالت کلی در روزهای عرضه اولیه، بازار با افزایش عرضه مواجه می شود و بخشی از سهامداران برای تامین نقدینگی مورد نیاز، بخشی از سبد خود را نقد می کنند.

امروز علاوه بر شکسته شدن رکورد ارزش معاملات روزانه، حجم معاملات در برخی از نمادها نیز قابل توجه بود. حجم معاملات در پنج نماد بورسی به بیش از یک میلیارد سهم رسید و در این مسیر، بانک تجارت و سایپا رقابت نفسگیری داشتند. اگر چه بیش از 3 میلیارد و 460 میلیون سهم از هر یک از دو شرکت مبادله شد، اما در نهایت «خساپا» برنده رقابت بود.  اما با جابه جایی بیش از هزار و 400 میلیارد تومان از سهام بانک تجارت، «وتجارت» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند.

«خودرو»، «وبصادر» و «خگستر» در رتبه های بعدی در بین نمادهای پر حجم بودند. امروز قرار بود «فملی» بعد از بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس، بازگشایی شود اما بعد از اینکه سفارش‌گیری آغاز شد، با توجه به تصمیم ناظر، بازگشایی آن به زمان دیگری موکول شد.

اگر چه نمای پایانی بازار بیشتر به رنگ قرمز تمایل داشت، اما «رنج» مثبت در دقایق پایانی بازار و ارزش بالای معاملات در کنار تثبیت جایگاه شاخص کل در کانال یک میلیون و 500 هزار واحد، امیدها به بهبود شرایط بازار در معاملات فردا را بیشتر کرده است.