مهمترین خبرهای بورسی که در کدال منتشر شد

15:04 - 1400/01/21
تراکم پایین افشای اطلاعات در روزهای تعطیل به چه دلیل بود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، افشای اطلاعات در سامانه کدال این روزها به‌دلیل شرایط تعطیلی در شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند، تراکم کمتری نسبت به روزهای دیگر دارد. در هفت موردی که روز گذشته روی این سامانه قرار گرفته بود، ۶ مورد افشای اطلاعات در سطح ب و تنها یک مورد به‌عنوان گزارش گروه الف مربوط می‌شد. این گزارش مربوط به شرکت مهندسی نصیر ماشین «خنصیر» می‌شد که در آن از دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات خبر داده است.

بر اساس این اطلاعیه «میل لنگ TU۵» از رقم ۱۳۷ هزار تومان به ۱۷۰ هزار تومان رسیده است. به بیان دیگر نرخ فروش این محصول که مطابق صورت‌های مالی سال قبل سهمی ۴/ ۹ درصدی از فروش کل این شرکت را داشته، به میزان ۲۴ درصد رشد کرده است.

شرکت مهندسی نصیر ماشین سال گذشته بیش از ۴ میلیارد تومان درآمد از فروش این محصول به‌دست آورده بود.  اما ۶ اطلاعیه دیگری که در قالب اطلاعات با اهمیت گروه ب منتشر شده بود، موضوعات متنوعی را دربرمی‌گرفتند که از جمله مهم‌ترین آن مربوط به شرکت معادن بافق «کبافق» است که از شفاف‌سازی درخصوص آخرین وضعیت پروانه بهره‌برداری خود خبر داده است.

در پیوست این آگهی دو نامه منتشر شده که اولی از سوی سازمان صمت یزد خطاب به شرکت مذکور نوشته شده است. در این نامه عنوان شده که «بررسی مجوز معدن سرب و روی کوشک برابر قوانین در حال انجام است و مواردی که در حال بررسی است، خللی در انجام امور جاری معدن ایجاد نکرده است.»

در همین پیوست، نامه دوم مدیرعامل شرکت معادن بافق به سازمان بورس را می‌بینیم که در آن گفته شده « طرح بهره‌برداری به مدت ۲۵ سال به تایید و تصویب رسیده و پروانه بهره‌برداری به مدت ۶ ماه بر اساس طرح مذکور صادر و سازمان صمت یزد اطلاع‌رسانی کرده است که بررسی مجوز معدن سرب و روی کوشک برابر قوانین مربوطه در حال انجام است و مواردی که در حال بررسی است خللی در انجام امور معدن نداشته است.»

عودت شرکت برق شاهرود به سازمان خصوصی‌سازی

از دیگر اطلاعات بااهمیت روز گذشته در چارچوب افشای اطلاعات گروه ب مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات« ومعادن» است که در آن نتیجه دادگاه بدوی دعوی علیه شرکت اطلاع‌رسانی شده است. شاکی این دعوی حقوقی سازمان خصوصی‌سازی بوده که علیه شرکت فرعی تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه درخصوص قرارداد خرید شرکت تولید نیروی برق شاهرود اقامه دعوی کرده است.

در رابطه با این موضوع باید گفت که سازمان خصوصی‌سازی کشور از هیات داوری خواستار ابطال قرارداد واگذاری شرکت تولید نیروی برق شاهرود به شرکت فرعی تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه شده بود (مطابق اطلاع‌رسانی مورخ ۱۹ مهر امسال در سامانه کدال) که هیات مزبور نیز رای به ابطال قرارداد داده بود لیکن به رای هیات داوری مزبور در دادگاه اعتراض شده بود که نتیجه اعتراض در پیوست این آگهی اطلاع‌رسانی شده است. طبق این اطلاعیه رای نهایی دادگاه تجدید نظر همان «ابطال قرارداد واگذاری» بوده است.

تغییر شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به هلدینگ مادر

از دیگر اطلاعیه‌های مهم گروه ب در روز گذشته مربوط به برگزاری مزایده دو شرکت کشت و دام قیام اصفهان و مجتمع‌های توریستی ورفاهی آبادگران ایران می‌شود. مورد مزایده شرکت کشت و دام قیام اصفهان یک واحد گاوداری شیری فعال (تعداد کل تقریبی ۱۱۵۰ راس تعداد ۵۸۰ رأس مولد و تعداد ۴۶۰ رأس دوشا) باتولید روزانه حدود ۱۸ تن شیر خام در وسعتی به مساحت ۱۰ هکتار در استان ایلام، شهرستان ایوان به‌صورت یکجا با کلیه تاسیسات، ساختمان، ماشین‌آلات و... است. 

مورد واگذاری مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران نیز واگذاری ۴۹درصد حق السهم شرکت از شش دانگ ملک پروژه آرامش واقع در منطقه قاسم‌آباد است. قیمت پایه این مزایده ۲۵ میلیارد تومان عنوان شده است.   در نهایت در میان آگهی‌های مهم گروه ب روز پیش «تغییر شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به هلدینگ مادر چندرشته‌ای» را داشتیم که با موافقت هیات پذیرش سازمان بورس در جلسه روز ۲۸ آبان اتفاق افتاده است.

دامنه نوسان و زمان بازگشایی گروه‌های ب

طبق قوانین بازار سرمایه اگر سهمی اطلاعات با اهمیت گروه ب منتشر کند، در زمان بازگشایی نماد با محدودیت دامنه نوسان، بازگشایی و معامله خواهد شد. در بازگشایی نماد پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب در ابتدا نماد با مکانیزم حراج و در دامنه محدود ۵ درصد کشف قیمت خواهد شد. پس از کشف قیمت در حراج اولیه سهم ممنوع و دوباره با دامنه نوسان ۵ درصد بازگشایی خواهد شد. البته ممکن است سهم در زمان بازگشایی از طرف ناظر تایید نشود در این صورت سهم صرفا در دامنه ۵ درصد نسبت به قیمت پایانی قبل از روز بسته شدن، نوسان خواهد داد.

یک شرکت بورسی پس از افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب، بعد از ارسال طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، به‌صورت اتوماتیک از ۶۰ تا ۹۰دقیقه متوقف و بازگشایی خواهند شد.