انتقاد قالیباف از همتی | پاسخ رئیس کل بانک مرکزی به رئیس مجلس

15:00 - 1400/01/21
رئیس‌کل بانک مرکزی جواب انتقاد رئیس مجلس را به شکل رسمی داد.

به گزارش«دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: رئیس‌کل بانک مرکزی در یک نامه رسمی، به انتقادات رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد. در جلسه‌های سخنرانی قالیباف، نقدهایی را نسبت به عملکرد بانک مرکزی ایراد کرده بود. این بار، عبدالناصر همتی دست به قلم برد تا‌ به‌صورت رسمی به انتقادات رئیس قوه‌مقننه پاسخ دهد.

قالیباف عنوان کرده بود که آدرس (ناکارآیی) سیاست‌های اقتصادی به پاستور، بهارستا‌ن و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد وارد کردن بانک مرکزی به مباحث «سیاسی» و «حاشیه‌ای» به صلاح کشور نیست. به گفته همتی، در دو سال و نیم گذشته بانک مرکزی درمقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشورمان را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی درمقابل توطئه گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است.

انتقاد رئیس قوه مقننه از بانک مرکزی

روز گذشته در صحن علنی مجلس، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود، با اشاره به انتخابات آمریکا در مورد مشکلات اقتصادی کشور، ارکان سیاست‌گذاری داخلی کشور را مسوول دانسته است: «تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستا‌ن و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.

پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور سوءمدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست‌گذار و مجری است؛ و همین سوءمدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا مخصوصا کشورهای آسیا و اوراسیا شده است.»

پیش از این نیز رئیس قوه مقننه در مورد ارز تخصیص یافته به کالاهای ضروری از بانک مرکزی به‌عنوان یک نهاد خودتحریم‌ یاد کرد: «در موضوع ارز توافق بر این است که در حوزه وزارت صمت یک مرکز تهاتر کالا به کالا شکل بگیرد. ما خودتحریمی درست کرده‌ایم. بعضی از تصمیمات در بانک مرکزی باعث مشکلات ما شده است. صادرات در مقابل واردات براساس اولویت لیست کالاهایی که صمت اعلام می‌کند که کالاهایی حیاتی و ضروری است. این کار را وزیر محترم و کمیسیون‌های مربوطه باید انجام دهند.»

پاسخ رئیس‌کل بانک مرکزی به رئیس مجلس

رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای رسمی به صحبت‌های محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد و با اشاره به اینکه واردکردن بانک مرکزی به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای به صلاح کشور نیست؛ تا‌کید کرد، باید تمام نیروی بانک مرکزی معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد.

در متن این نامه آمده است: «صبح امروز حضرت‌عالی در نطق پیش از دستور مجلس درخصوص مشکلات اقتصادی کشور مطالبی را بیان فرموده و با اضافه کردن منطقه استقرار ساختمان بانک مرکزی این مطلب را القا فرمودید که اگر درجست‌وجوی دلایل مشکلات اقتصادی هستید درکنار بقیه بخش‌ها در میرداماد (بانک مرکزی) هم باید آن را جست و نه در جورجیا و آریزونا.

دوهفته پیش نیز متا‌سفانه بانک‌مرکزی را متهم به ایجاد خودتحریمی کردید. برای اطلاع حضرت‌عالی در دو سال و نیم گذشته بانک مرکزی درمقابل فشار حداکثری دولت آمریکا، خط مقدم جنگ اقتصادی علیه کشورمان را مدیریت کرده و با پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، سد محکمی درمقابل توطئه گسترده آمریکا و هم‌پیمانانش برای فروپاشی اقتصاد کشور بوده است.

حضرت‌عالی به خوبی درجریان مسائل و مشکلات کشور هستید و چند بار نیز شخصا جنابعالی را در جریان مشکلات قرار داده و شرایط را درجلسات مختلف مجلس خدمت‌تا‌ن تشریح کرده‌ام. لذا من واردکردن بانک مرکزی را به مباحث سیاسی و حاشیه‌ای توصیه نمی‌کنم و آن را به صلاح کشور نمی‌دانم و اعتقاد دارم تمام نیروی اینجانب و بانک مرکزی باید معطوف به مقابله با تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کشور باشد.

انتظار دارم، جنابعالی که در جریان همه امور قرار دارید، برای کمک به رویکرد بانک مرکزی در مقابله با این فشارهای اقتصادی، با سیاست‌های ضدتورمی و تلاش‌ برای رونق تولید داخلی، همراه و همگام شوید.

هدف از تحریر این مرقومه نیز صرفا تا‌کید به این نکته است که مردم عزیز بدانند اگر بانک مرکزی چشم به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته بود، این‌گونه با قدرت درمقابل فشار حداکثری ایستا‌دگی نمی‌کرد و این‌قدر نیز هدف حمله دشمنان قرار نمی‌گرفت. ان‌شاءالله در فرصت مناسب مردم عزیز را درجریان مسائلی که بر بانک مرکزی گذشته، قرار خواهم داد. بارها عرض کرده‌ام ملت بزرگ ایران پیروز این میدان خواهند بود و این پیروزی قطعی است.»

قطبی‌سازی سیاست‌گذاری

به‌نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر، رئیس مجلس سعی کرده با پیشبرد طرح‌های اقتصادی خود، مشکلات اقتصادی و معیشتی را ناشی از سیاست‌های دولت یا بانک مرکزی عنوان کند و در این خصوص، سیاست‌های عملی یا جهادی را کلید حل مشکلات می‌داند. به‌نظر نمی‌رسد بتوان با قطبی‌سازی در سیاست‌گذاری راهکاری برای حل مشکل به خصوص در زمان تحریم‌های شدید اقتصادی ایجاد کرد.

نکته مهم اینکه اگر سیاست‌های پولی و مالی در سال‌های گذشته در وضعیت نامناسبی قرار داشتند، بخشی از آن به‌دلیل سیاست‌های تکلیفی بوده که در مجلس کلید خورده است. حل و اصلاحات ساختا‌ری مشکلات اقتصاد نیاز به رویکرد فراجناحی و فرا قوه‌ای دارد.از سوی دیگر سیاست‌های دولت و بانک مرکزی باید به شکل  شفافی ارائه شود تا از بروز چنین سوء برداشت‌هایی جلوگیری کرده و باعث نشود که سیاست‌مردان وارد حوزه‌های کارشناسی شوند.