دیده بان بورس 19 آبان 99

پیش بینی بورس امروز | امیدی هست؟

14:56 - 1400/01/21
بورس بازان با توجه به روند بازار و تحولات جدید شکل گرفته در دیگر بازارها حالا در انتظارند که متناسب با شرایط تغییر یافته استراتژی جدیدی اتخاذ کنند.
پیش بینی بورس امروز | امیدی هست؟

دنیای بورس | شاخص‌کل بورس تهران به مرز یک میلیون و240 هزار واحد رسیده است، محدوده‌ای که سه ماه پیش کسی باور نداشت نماگر بازار از محدوده دو میلیون و 100 هزار واحد دوباره تا به این محدوده بازگردد. حجم و ارزش معاملات در دو روز اخیر هم آن قدر پایین بوده است که نتوان روزنه امیدی در آن مشاهده کرد.

دیگر از جلسات حمایتی خبری نیست، تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی و همچنین حمایت حقوقی‌ها از بازار نیز به فراموشی سپرده شده است و دولت هم دیگر کسی را تشویق به سرمایه گذاری در بورس نمی کند. در این شرایط سهامدارانی که به امید همین حمایت‌ها به جرگه سهامداران اضافه شدند، اکنون بیشترین ضرر را تجربه کرده‌اند.

اما در بازار ارز شرایط متفاوت است. بعد از انتشار پیام اینستاگرامی رئیس کل بانک مرکزی، اغلب فعالان اعتقاد دارند بانک مرکزی اجازه ریزش سنگین نرخ دلار را نخواهد داد و محدوده 24 هزار تومان (و نزدیک به نرخ سامانه نیما) کف قیمت دلار خواهد بود.

بر همین اساس روز گذشته دلار بار دیگر رشد قیمتی را تجربه کرد و در بازار غیر رسمی تا میانه‌های کانال 26 هزار تومان بالا آمد. با توجه به این مسئله به نظر می رسد کف دلار در شرایط فعلی مشخص شده است و از این لحظه به بعد باید منتظر تثبیت نرخ دلار در محدوده مشخصی باشیم.

با این حال بعد از سه ماه اصلاح قیمتی، همچنان کف شاخص کل مشخص نیست و از محدوده‌ای که رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در صداوسیما اعلام کرده بود، نماگر بازار حدود 400 هزار واحد دیگر افت داشته است!

 

دو خبر قابل تامل

در حاشیه افت بازار سرمایه، روز گذشته دو خبر دیگر نیز منتشر شد که واکنش های متفاوتی در بین سهامداران داشت. نخست آن که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد را مکلف کرد در راستای ارتقای انضباط مالی و بودجه‌ای، فروش سهام و دارایی های مازاد دولتی و انتشار اوراق بدهی دولت را طبق برنامه مصوب ادامه دهد. صحبت‌های رئیس جمهور درباره فروش سهام دولت در شرایطی است که بورس در سه ماه گذشته روند اصلاحی داشته است و اغلب روزها قرمزپوش بوده است.

همچنین به گفته حامد سنجری، رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه، در راستای حفاظت از منافع مشتریان بازار سرمایه و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات سامانه‌های معاملات برخط، طی برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، قابلیت احراز هویت چندعاملی برای ورود به سامانه‌ها بر روی کلیه سامانه‌های معاملات برخط بازار سرمایه فعال شده و انجام از ۱۵ آذر ضروری است. این مسئله نیز با واکنش منفی بیشتر سهامداران همراه شده است و باید دید به مرحله اجرا خواهد رسید یا نه؟

 

سبزپوشی بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در اولین روز کاری هفته و در واکنش به قطعی شدن ریاست جمهوری بایدن، یکدست سبزپوش هستند. مس با رشد 0.7 درصدی در قیمت 6996 دلار معامله می شود. روی  و آلومینیوم نیز نزدیک به یک درصد رشد داشته‌‌اند.

هر اونس طلا نیز با رشد نزدیک به 0.7 درصد به مرز 1965 دلار رسیده است. هر بشکه نفت برنت با رشد 2.7 درصدی دوباره به کانال 40 دلار بازگشته است. بورس‌های آسیایی نیز کار خود را در این هفته با صعود آغاز کرده اند. به نظر می رسد بازارهای جهانی انتخاب بایدن را با کاهش تنش‌ها و جنگ های تجاری برابر می‌داند.