پیش‌بینی بورس فردا 10 شهریور 1403 / هفته‌ای با تعطیلات سنگین

15:06 - 1403/06/09
اکوایران: بازار بورس اوراق بهادار تهران هفته پیش روی طوری آغاز می‌کند که تنها دو روز ابتدایی هفته به عنوان دو روز جدی کاری است و در خصوص تعطیلی روز سه شنبه گمانه زنی‌های زیادی وجود دارد. هرچند که با توجه به تعطیلات پیش روی بازار روز سه شنبه بازار خیلی پر رونقی نخواهد بود.

 به گزارش اکوایران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با رشد 8 هزار واحدی کار را تمام کرد و عدد شاخص را به رقم 2 میلیون و 76 هزار واحدی رساند هر چند که پیش‌تر نیز صحبت کردیم و با این افزایش در شاخص کل پرتفوی فعالان بازار تغییر خاصی را به خود ندیده است چرا که همچنان دامنه نوسان دو درصدی اجازه تغییر قیمت پایانی برای تغییر دامنه نوسان برای روز کاری بعد را نشان نمی‌دهد.

 

 ارزش معاملاتی گروه فلزات اساسی همچنان در صدر برترین گروه‌های از نظر ارزش معاملاتی قرار دارد تا با نزدیک شدن به وعده رئیس بانک مرکزی برای راه اندازی تالار توافقی ارز این گروه از بازار همچنان مورد توجه اهالی بازار قرار داشته باشد.

 گروه شیمیایی بازار نیز به دنبال فلزات اساسی در رتبه دوم ارزش معاملات قرار گرفته است هر چند که ارزش معاملات این روزهای بازار در حدی روزهای عادی (در سنوات گذشته) نیست.

 اما گروه خودرویی لیدر سنتی بازار چند وقتی است که از رونق ارزش معاملاتی خود افتاده است. فلزات اساسی 173 میلیارد تومان، گروه شیمیایی 148 میلیارد تومان و گروه خودرویی 118 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود گرفته‌اند.

 همان‌طور که از ارزش معاملات نیز مشخص است عمده ارزش معاملات به سه صنعت فوق تعلق دارد. از سوی سازمان بورس در گزارشی عنوان کرده است که نیمی از ارزش بازار نیز در اختیار سه صنعت قرار دارد و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و شرکت‌های چند رشته ای صنعتی در صدر جدول قرار دارند. اما گروه خودرویی با اینکه ارزش کمتری دارد اما بیش زا 20 درصد از ارزش معاملات را به طور متوسط به خود اختصاص می‌دهد.

 شرکت بورس اوراق بهادار تهران در تازه‌ترین گزارش آماری خود، از فهرست ۱۰ صنعت بزرگ این بازار، تا پایان فصل بهار ۱۴۰۳، رونمایی کرد.

این داده‌ها نشان می‌دهد؛ نیمی از ارزش بازار در اختیار ۳ صنعت اول و ۶۸ درصد از کل ارزش بازار متعلق به ۵ صنعت بزرگ فعال است.

 اما علاوه بر جلسه مشورتی که سازمان بورس برای بازار سرمایه در انتهای هفته گذشته برگزار شد و جزئیات دقیقی از آن نیز منتشر نشده است خبر دیگری برای بازار سرمایه یا به کل برای اقتصاد کشور منتشر شده است و آن هم به صحبت‌های مسعود پزشکیان بر می‌گردد. که برداشت‌های متفاوتی از آن شده است. پزشکیان در صحبت‌های خود عنوان کرده که هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین با قیمت دلار آزاد خریداری و سپس با یارانه فروخته شود. این موضوع جای بحث دارد که آیا باید چنین یارانه‌ای داده شود یا خیر و آیا علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین‌المللی این را قبول می‌کنند؟

 او اعتقاد دارد که اقتصاددانان و کارشناسان باید نسبت به این سیاست‌های نادرست اعتراض کنند! و به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند.

 اما بازار بورس تهران برای هفته پیش رو با تعطیلات سنگینی مواجه خواهد شد و البته برای تعطیلی روز سه شنبه نیز صحبت‌هایی مطرح شده است و گمانه زنی‌هایی نیز شده است.

 اما به هر حال بازار در هفته پیش روز تنها دو روز کاری جدی را در پیش خواهد داشت و آن هم با دامنه نوسان محدود کار خیلی جدی را در پیش نخواهد برد.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

 اما شاخص کل در این روزها هرچند رخ مثبتی را برای خود ثبت کرده است اما روند این بازار چندان قدرتمند نیست چرا که ارزش معاملاتی یا همان حجم مورد نیاز برای نمودارهای تکنیکالی وجود ندارد و این روند مثبت بازار بسیار شکننده است. دامنه نوسان محدوده تعطیلات پیش روی به همراه گزارش‌های فروش شرکت‌ها در مرداد ماه خیلی جای امیدواری برای رشد شاخص را ایجاد نمی‌کند و تنها اهالی بازار سرمایه به تک نرخی شدن ارز آن هم به واسطه خبر راه اندازی بازار توافقی ارز دل بسته‌اند تا شاید از این طریق وضعیت صادرکنندگان بازار سرمایه بهبود پیدا کند و عدد شاخص به اردیبهشت ماه سال جاری و یا اردیبهشت ماه 1402 برگردد و این یعنی برگشتن به نقطه صفری که از آن به سمت منفی‌های سنگین پیش رفته بودیم.

پیش‌بینی بورس فردا 10 شهریور 1403 / هفته‌ای با تعطیلات سنگین0