گزارش بانک مرکزی از تغییرات بازار مسکن در تهران در تیر ۱۴۰۳؛

بازار کم‌رونق معاملات مسکن در تابستان تهران

15:26 - 1403/06/11
اکوایران: تعداد معاملات مسکن طی تیر ماه امسال در شهر تهران نسبت به خرداد کاهش یافته است. در مقابل، متوسط قیمت با افزایش روبرو بوده است.

به گزارش اکوایران، مسکن جزء نیازهای اساسی خانوارها است که تامین آن سهم بالایی از هزینه سبد آن‌ها را به خود اختصاص داده است. در سال‌های گذشته بازار مسکن، به ویژه در شهر تهران، با جهش‌های پی‌درپی همراه بوده اما از سال گذشته رشد قیمت مسکن روند آرام‌تری را در پیش گرفته است. البته، به نظر نمی‌رسد معاملات قابل‌توجهی در این بازار صورت گرفته باشد چرا که تعداد معاملات مسکن پایتخت در ماه‌های متعددی نسبت به قبل با کاهش روبرو بوده است.

 

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در تیر ماه امسال، تعداد معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به خرداد کاهش یافته اما متوسط قیمت آن بیش از 1.5 درصد افزایش یافته است.

مقایسه نقطه‌ای این دو شاخص نیز نشان می‌دهد که تعداد معاملات کمتر از 30 درصد نسبت به تیر سال گذشته بالا رفته و قیمت مسکن نیز کمتر از 15 درصد رشد کرده است.

جزئیات تغییرات بازار مسکن در تیر 1403

طبق داده‌های منتشر شده از بانک مرکزی، در تیر ماه 1403 و در شهر تهران 3 هزار و 559 واحد مسکونی معامله شده است. این رقم نسبت به خرداد ماه 8.1 درصد کاهش یافته اما نسبت به تیر ماه سال قبل 27 درصد بیش‌تر شده است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی نیز از 76 میلیون و 400 هزار تومان در تیر 1402 به 85 میلیون و 910 هزار تومان در خرداد ماه امسال و سپس به 87 میلیون و 460 هزار تومان در تیر ماه سال جاری رسیده است. به عبارت دیگر، رشد قیمت ماهانه و نقطه‌ای قیمت مسکن در تیر ماه به ترتیب برابر با 1.8 درصد و 14.3 درصد بوده است.

رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در حالی افزایش یافته که پیش از آن برای ماه‌ها روند کاهشی داشته است.

اجاره‌‌بها نیز در تیر امسال نسبت به خرداد ماه 5.2 درصد افزایش یافته است. این رشد،‌ هم برای شهر تهران و هم برای کل مناطق شهری است. این شاخص نسبت به تیر ماه سال گذشته نیز برای تهران 45.9 درصد و برای کل مناطق شهری 50.4 درصد رشد کرده است.