استراتژی امروز | مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند

14:56 - 1400/01/21
اهمیت تابلو‌خوانی در چه چیزی هستند.
  • رضا زرگری | فعال بازار سرمایه

نیاز‌های متنوع انسان موجب می‌شود انسان‌ها در جوامع مختلف برای تامین نیاز خود محل‌هایی به نام بازار به‌وجود بیاورند؛ بازار مکانی عمومی است که خریداران و فروشندگان معاملات خود را به‌صورت مستقیم یا با واسطه در آن انجام می‌دهند که یکی از مهم ترین بازارها، بازار سهام است.

با رشد فناوری در صد سال گذشته بازار‌ها به یک مکان فیزیکی محدود نمی‌شوند. در یک طبقه بندی ساده دو نوع دارایی در بازار‌ها معامله می‌شوند: دارایی‌های مالی، دارایی‌های واقعی.

دارایی‌های واقعی مانند خودرو، طلا، مسکن و...

دارایی‌های مالی مانند سهام شرکت‌ها که ارزش آنها به پشتوانه یک دارایی دیگر است.

دارایی‌های واقعی در بورس کالا و دارایی‌های مالی در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند.

لازمه معامله‌گری در بازار اوراق بهادار، کسب تخصص و تجربه کافی در این بازار است. شما برای معامله‌گری در بازار سرمایه باید به ابزار تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی مجهز باشید.به بیانی ساده تابلوخوانی مشاهده و تحلیل تابلوی معاملاتی سهم است.

هر تصمیمی که معامله‌گران خرد، حقیقی‌ها یا حقوقی‌ها در بازار بگیرند، از مسیر عرضه و تقاضای بازار می‌گذرد و شما باید با تحلیل عرضه و تقاضا، نسبت به خرید یا فروش سهام خود تصمیم‌گیری کنید.

حتی اگر افرادی در بازار اطلاعات محرمانه‌ای در مورد سهم خاصی داشته باشند مجبورند از مسیر عرضه و تقاضای بازار سهام معامله خود را انجام دهند.

در تابلوخوانی باید حرکت خریدار و فروشنده را تجزیه و تحلیل کنیم و همراه با پول هوشمند به سهم وارد یا خارج شویم. پول هوشمند یک پول با قدرت است که در دست حقیقی‌های سرمایه‌دار قرار دارد و می‌تواند با ورود یا خروج از سهم بر روند قیمتی سهام تاثیر گذار باشد.

به‌عنوان مثال زمانی که حجم معاملات سهام را بررسی می‌کنیم باید این نکته مهم را در نظر گرفت که حجم معاملات یک سهم بدون دلیل نمی‌تواند افزایش یابد.

هرگاه قدرت خریدار به فروشنده ( معمولا در کف تکنیکالی سهم) بیشتر بود، نشان دهنده ورود پول هوشمند به سهم است و می‌توان به سهم ورود کرده و همراه با پول هوشمند در موج صعودی سهم قرار گرفت.

هرگاه قدرت خریدار به فروشنده (معمولا در سقف تکنیکالی سهم) کمتر بود، نشان دهنده خروج پول هوشمند از سهم است و ما نیز باید با خروج از سهم از سرمایه خود مراقبت کنیم.

به‌طور کلی یادگیری تابلوخوانی و استفاده از آن در معامله‌گری می‌تواند از ضرر‌های بسیاری جلوگیری کند و همچنین به موجب همراهی با پول هوشمند به شما سود برساند.