توان بالای صادراتی تولید برق ایران

14:52 - 1400/01/21
وزارت نیرو از توان بالای صادراتی کشورمان در بخش برق و صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: ایران صاحب بزرگ‌ترین ظرفیت منصوبه ترانسفورماتور در منطقه است. برمبنای آنچه محمدعلی فرحناکیان، مشاوربین‌الملل و سرپرست مرکز صادرات آب و برق وزارت نیرو اعلام کرد، ایران در بحث ترانسفورماتور نه تنها به خودکفایی دست یافته، بلکه در ساخت ترانسفورماتورهای موردنیاز در شبکه توزیع، فوق توزیع و انتقال و بخش نیروگاهی به توانمندی زیادی دست یافته است.

سرپرست مرکز توسعه صادرات آب و برق وزارت نیرو به توان صادراتی کشورمان در بخش برق و صدور خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: یک ظرفیت زیاد صادراتی در منطقه هم در بخش کالا و هم خدمات فنی و مهندسی در اختیارمان است.

وی با بیان اینکه اکنون بیشترین تمرکز بر بازار منطقه است ادامه داد: تمرکز بر منطقه درحالی است که برخی شرکت‌های ایرانی اکنون در آفریقا، کشورهای آمریکایی و شرق آسیا بازارهای خوبی دارند و در حال کار هستند.

به گزارش «ایرنا»، فرحناکیان تصریح کرد: هدف اصلی در حال حاضر منطقه است و مطالعه‌ای در حال انجام است که در آن ظرفیت سالانه ۱۰ میلیارد دلاری برای خدمات فنی و مهندسی در منطقه مشخص شده است. اکنون درصد کمی از این نیاز توسط کشورمان محقق می‌شود که با تلاش و کوشش باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مسوولان دولتی وظیفه دارند شرایطی را فراهم کنند که بخش خصوصی بیشتر فعال شود، گفت: البته در بخش صادرات اکنون ۲ بحث صادرات انرژی الکتریکی، صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی مطرح است. دربخش صادرات انرژی الکتریکی اکنون عمده صادرات بر عهده بخش دولتی است و اخیرا قراردادهایی که سال‌های قبل بسته شده بود مجددا تمدید شده است. به برخی کشورهای همسایه پیشنهاد شده قراردادهای ۱۰ ساله با آنها منعقد شود.

فرحناکیان از تلاش برای افزایش صادرات انرژی الکتریکی خبر داد و گفت: همچنین تلاش بر بستن قراردادهای طویل‌المدت است. سرپرست مرکز توسعه صادرات آب و برق وزارت نیرو درباره میزان صادرات برق افزود: عدد قابل توجهی از تولید برق در کشورمان صادر می‌شود که درآمد ارزی خوبی هم برای کشور به همراه دارد.