نتایج مجامع بورسی | زمان و مکان مجامع شرکت ها

14:50 - 1400/01/21
تازه ترین مجامع بورسی کی برگزار میشوند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، فرارسیدن موسم مجامع شرکت‌هایی که دوره سال مالی آنها در خرداد و تیر خاتمه یافته است، ترافیک خبرهای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و بعضا تقسیم سود در کدال را بیشتر کرده است.

آگهی‌های مربوط به مجامع طی این روزها را اگر بخواهیم جزئی‌تر بررسی کنیم، می‌توان آنها را به چند دسته تقسیم کرد؛ شرکت‌هایی که دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه داشته‌اند، شرکت‌هایی که مجمع عادی سالانه خود را هفته گذشته برگزار و اکنون شرح وقایع این جلسه را منتشر کرده‌اند. سوم شرکت‌هایی که مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برگزار می‌کنند و در نهایت صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری هستند که مجمع عمومی در پیش دارند.  

مجامع عادی

از میان شرکت‌هایی که طی چند روز گذشته دعوت به مجمع عمومی عادی داشته‌اند می‌توان از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا و سبحان نام برد. مجمع عمومی عادی به‌ موجب قانون جهت تعیین خط مشی سالانه شرکت برگزار می‌شود و شرکت‌های سهامی موظفند در هر سال یک‌بار مجمع عمومی عادی شرکت را برگزار کنند. این مجمع عادی ناظر بر جریان و فعالیت یکساله شرکت بوده و دارای وظایفی مانند انتخاب هیات‌مدیره، انتخاب بازرسان شرکت، تصویب صورت‌های مالی، تقسیم منافع (سود تقسیمی) و... است.

سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی پایان اسفند است و چون شرکت موظف است که مجمع عادی سالانه را حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی برگزار کند، بنابراین اکثر مجامع شرکت‌ها در تیر و خرداد برگزار می‌شود.

از آنجا که مهلت قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالانه طبق قانون تجارت حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت است و باید فاصله بین نشر آگهی و تاریخ تشکیل مجمع حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز ‌باشد، شرکت‌هایی که این روزها دعوت به مجمع عادی سالانه دارند، سال مالی آنها برخلاف اکثر شرکت‌ها که در پایان اسفند خاتمه می‌یابد و مجمع عادی را در تیرماه برگزار می‌‎‌کنند، دوره سال مالی آنها پایان تیر است و از همین رو مجامع عادی این شرکت‌ها به آبان موکول می‌شود.

طبق قانون تجارت شرکت‌هایی که زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه آنها ظرف چهار ماه اول سال مالی بوده، اما در آن مدت مجمع بنا به دلایلی تشکیل نشده است باید مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برگزار کنند. علاوه بر این در مواقعی شرایط اقتضا می‌کند که پیش از موعد مجمع عمومی عادی برگزار شود، در این صورت هیات‌مدیره شرکت و بازرسان می‌توانند مجمع عمومی عادی را به‌صورت فوق‌العاده تشکیل دهند. وظایف این مجمع همان وظایف عادی است تنها زمان آن متفاوت است.

یک مجمع عمومی فوق‎العاده هم وجود دارد که در شرایط ویژه‌ برگزار می‌شود. به بیان دیگر ممکن است شرایطی پیش‌ آید که تصمیم‌گیری در رابطه با آنها در صلاحیت وظایف مجمع عمومی عادی نیست، ولی برای اتخاذ تصمیم درخصوص آنها نیاز به تصویب سهامداران است، در چنین مواقعی مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل می‌شود. موضوعات اصلاح یا تغییر مواد اساسنامه شرکت، کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت فقط در مجمع فوق‌العاده قابل رسیدگی است.

شرکت سرمایه‌گذاری سبحان که دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه برای سال (دوره) مالی منتهی به پایان تیرماه را روز گذشته روی کدال گذاشت، درنظر دارد که روز دوشنبه ۵ آبان جلسه خود را برگزار کند. دستورات جلسه این مجمع استماع گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به پایان تیر، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات‌مدیره و تعیین پاداش هیات‌مدیره اعلام شده است. 

بر اساس آیین‌نامه‌‌های برگزاری مجامع حضور فیزیکی حداکثر ۱۵ شخص حقوقی یا حقیقی به این جلسه‌ها رسمیت قانونی می‌دهد، از همین رو به موجب ابلاغیه سازمان بورس و همچنین نامه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این آگهی‌ها از سهامداران، وکلا و نمایندگان قانونی آنها تقاضا شده برای مشاهده جلسه مجمع عمومی از طریق لینکی در سایت آپارات همراهی کنند. همچنین گفته شده که سهامداران می‌توانند سوالات خود را از زمان چاپ آگهی از طریق لینک ایجاد شده در وب‌سایت شرکت وارد کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری سبحان همزمان با این موضوع، در یک آگهی جداگانه زمان‌بندی پرداخت سود سال مالی خود را اعلام کرده است. طبق این اطلاعیه مقرر شده است مالکان بین ۱ تا ۱۰۰ هزار در تاریخ سوم آذر می‌توانند با مراجعه به کلیه شعب بانک تجارت سود خود را دریافت کنند.

همچنین مالکان بین ۱۰۱ تا ۵۰۰ هزار باید در تاریخ اول دی ماه برای دریافت سود خود به همین بانک مراجعه داشته باشند. برای دارندگان بالای ۵۰۰ هزار و یک سهم به بالا هم اعلام شماره حساب و هماهنگی با اداره سهام درنظر گرفته شده است.  یکی دیگر از این دسته شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری توسعه توکا است که اطلاعیه دعوت به مجمع عمومی عادی سالانه خود را منتشر کرد.

تصمیمات مجامع

علاوه بر اینها گروهی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز طی چند روز گذشته از سهامداران خود برای حضور در جلسه مجمع عمومی دعوت کرده‌اند. صندوق سرمایه‌گذاری امین سامان، مشترک آگاه، امین یکم فردا، اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم، وثوق امین، اختصاصی بازارگردانی سینا بهگزین، مشترک سبحان، بازارگردانی نوین پیشرو، سرمایه‌گذاری ملی ایران، اختصاصی بازارگردانی مهرگان و صندوق‌هایی هستند که آبان ماه را برای همنشینی مجمع برگزیده‌اند و تصمیم‌گیری درخصوص تصویب تغییرات در امیدنامه صندوق موضوع اصلی‌ای است که بیشتر آنها به‌عنوان دستور جلسه این جلسه اعلام کرده‌اند. 

شرکت‌های بهنوش ایران، سرمایه‌گذاری توسعه سهام نیکی، پارس خودرو، توسعه توسکا، صنعتی بوتان، شستا و سیمان کارون از آن دسته شرکت‌هایی هستند که طی هفته‌های گذشته مجمع خود را برگزار کرده‌اند و در حال حاضر آگهی آنها مربوط به تصمیمات این مجامع روی کدال قرار گرفته است. اکثر این تصمیمات مربوط به تعیین و معرفی هیات مدیره جدید و میزان سود قابل تخصیص و نحوه تخصیص سود بر اساس مصوبات مجمع است.

عادی به‌طور فوق‌العاده

همان‌طور که گفته شد برخی شرایط ایجاب می‌کند شرکتی زودتر از موعد مقرر یا بعد با تاخیر مجمع عمومی عادی برگزار کند که در این صورت از آن به‌عنوان مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده یاد می‌شود. این جلسه ممکن است در هر زمانی برگزار شود و این موضوع بستگی به نظر مدیرعامل و در مراتب بعد هیات مدیره و سهامداران دارد.

در روزهای اخیر مشاهده می‌شود که شرکت‌های کارخانجات نساجی بروجرد«نبروج»، شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان «قثابت»، شرکت کشت و صنعت پیاذر «غاذر»، گلوکوزان«غگل»، تامین ماسه ریخته‌گری «کماسه» و بانک ایران زمین «وزمین» دعوت به مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده کرده‌اند. انتخاب اعضای هیات‌مدیره دستور جلسه بیشتر این شرکت‌ها برای این جلسه اعلام شده است.