تحلیل تکنیکال امروز |روند احتمالی 4 نماد انبوه سازی

14:48 - 1400/01/21
تحلیل تکنیکال شاخص گروه انبوه سازی بررسی شد.

اصلاح صعودی در انبوه‌سازان

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار سرمایه

روند بلند‌مدت شاخص صنعت انبوه‌سازی، صعودی و در حال اصلاح برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته شاخص این صنعت با حدود ۵/ ۱۴درصد کاهش از محدوده ۱۷ هزار و ۸۴۶ واحد به محدوده ۱۵ هزار و ۲۵۰ واحد رسید. در هر روند صعودی اصلاح قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. منظور از اصلاح قیمت‌ها تشکیل روند نزولی در میان‌مدت و بلند‌مدت نیست، بلکه کاهش قیمت‌هاست.

فاز اصلاحی با شکست روند صعودی کوتاه‌مدت، آغاز می‌شود. روند صعودی میان‌مدت گاه در این مرحله شکسته می‌شود و گاه نمی‌شود. روند صعودی بلند‌مدت به هیچ وجه در فاز اصلاحی شکسته نخواهد شد.

در حال حاضر مهم‌ترین محدوده‌ای که می‌تواند مانع اصلاح بیشتر قیمت‌ها شود، محدوده ۱۴ هزار و ۴۵۰ واحد است. در صورت شکست این محدوده به سمت پایین امیدها نسبت به تشکیل روند صعودی بسیار کم خواهد شد و عرضه‌کنندگان سهام فشار فروش مضاعف به بازار وارد خواهند کرد.

همین اتفاق در روزها گذشته، واکنش مثبت قیمت‌ها به همین محدوده حمایتی بود. ضمنا شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت نیز رخداد خوبی بود که از اهمیت خاصی برخوردار است اما شکسته شدن خط روند نزولی کوتاه‌مدت به سمت پایین نشانه صعودی و پایان اصلاح نیست ولی مسلما حرکت نزولی را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. 

در صورت افزایش قیمت‌ها و عبور شاخص صنعت انبوه‌سازی از محدوده ۱۴ هزار و ۴۵۰ واحد می‌توان گفت سناریوی ریزش بیشتر قیمت‌ها قوت خواهد گرفت.  سه محدوده ممکن است از این رخداد جلوگیری کنند، که به آنها حمایت می‌گوییم. محدوده ۱۴ هزار و ۴۵۰ واحد، محدوده ۱۲ هزار و ۸۵۰ واحد و محدوده ۱۱ هزارو ۸۵۰ واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم حمایتی این شاخص در هفته‌های آتی در نظر داشت.

این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمندند و امید بسیار زیادی برای متوقف شدن اصلاح قیمت‌ها هستند. با توجه به حضور شاخص در منطقه مهم قیمتی و همچنین حضور در منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن ناحیه می‌رسیم، احتمال پایان فاز اصلاحی بسیار زیاد است.

در صورتی که شاخص صنعت انبوه‌سازی مسیر افزایشی را در پیش بگیرد، بعد از عبور از محدوده‌های مهم ۱۷ هزار و ۱۰۰ واحد و ۱۹ هزار واحد، محدوده سقف قبلی یعنی ۲۱ هزار و ۶۵۰ واحد را می‌توان به‌عنوان هدف قیمتی برای شاخص این صنعت در نظر گرفت. بعد از عبور از سقف قبلی می‌توان در مورد هدف‌های بالاتر مثل ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد و مقاومت‌هایی که ممکن است مانع رسیدن به این هدف قیمتی شوند، صحبت به میان آورد.

تحلیل تکنیکال امروز |روند احتمالی 4 نماد انبوه سازی2
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها

احتمال بازگشت به سقف تاریخی

  • سامان منتظری | مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه

با توجه به نمودار شاخص انبوه‌سازی در تایم‌فریم روزانه، شاخص این صنعت از مرداد ۹۷ تا مرداد ۹۹ که ۲۴ ماه به طول انجامید در یک کانال صعودی قرار داشت تا بالاخره توانست در دی ماه ۹۸ از سقف این کانال صعودی عبور کند و در همان زمان سیگنال خرید در این صنعت صادر شد.

پس از بازگشت به سقف کانال شکسته شده روند صعودی آغاز شد و تا ۲۴ مرداد ۹۹ ادامه داشت و با رسیدن شاخص این صنعت به محدوده مقاومتی ۲۱ هزار و ۳۰۰ واحد و سطح ۲۰۰ درصد فیبوناچی اکسپنشن و خطوط کانال، روند صعودی آن متوقف و وارد اصلاح شد و اولین محدوده حمایتی در این اصلاح بین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تا ۱۵ هزار واحد است که سطح ۳۸ درصد فیبوناچی اصلاحی و خطوط کانال است.

در حال حاضر شاخص به این محدوده حمایتی واکنش خوبی داده و عدد شاخص ۱۵هزار و ۱۶۹ واحد است پس مادامی که قیمت زیر سطح ۳۸ درصد فیبوناچی نرود این سطح حمایتی معتبر است و هدف اول شاخص در بلند‌مدت رسیدن به سقف تاریخی یعنی محدوده ۲۱ هزار واحد است.

عمران و توسعه فارس با نماد ثفارس: پس از رسیدن قیمت به محدوده مقاومتی ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان و تشکیل واگرایی در دو قله مجاور به هم، روند صعودی متوقف و قیمت وارد اصلاح شد. در این مسیر اولین ناحیه حمایتی محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان بود که زیر این محدوده حد ضرر فعال می‌شد و بعد از آن ناحیه حمایتی بعدی محدوده ۸۵۰ تا ۹۵۰ تومان است که انتظار می‌رود قیمت بیشتر از این محدوه افت نکند و در صورت برگشت اولین هدف محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان است. حد ضرر برای سهامداران این شرکت تثبیت قیمت زیر محدوده ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان است.

سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با نماد وساخت: قیمت کاملا در کانال صعودی در حال حرکت است و پس از رسیدن به سقف کانال و محدوده ۷ هزار تومان وارد اصلاح شد و دقیقا تا کف کانال و محدوده حمایتی ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان ادامه پیدا کرد و قیمت در حال برگشت است و دیدن سقف قبلی در میان‌مدت دور از ذهن نیست. حد ضرر برای سهامداران این شرکت تثبیت قیمت زیر محدوده ۳ هزار تا ۳۲۰۰ تومان است.

تحلیل تکنیکال امروز |روند احتمالی 4 نماد انبوه سازی13
تحلیل تکنیکال | مقاومت ها و حمایت ها