محققان ایرانی بنزین ارزان تولید می‌کنند!

14:48 - 1400/01/21
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر یک طرح هوشمندانه و روشی ارزان برای تولید بنزین و محصولات حوزه پتروشیمی با گاز طبیعی ارائه کردند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اسحاق مرادیان دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری طرح «مطالعه روی انتخاب‌پذیری الفین‌های سبک در فرآیند MTO با استفاده از نانوکاتالیست‌های کامپوزیتی ساپو تهیه شده توسط امواج ماورای صوت» گفت: تولید (برخی از) محصولات پتروشیمی و بنزین به وسیله نفت انجام می‌پذیرد و منابع نفتی بسیار گران‌قیمت و رو به کاهش هستند.

او افزود: از طرفی منابع گازی کشورمان بسیار فراوان و ارزان‌قیمت هستند. از این رو تولید این محصولات به کمک گاز طبیعی به سبب جلوگیری از خام‌فروشی و تبدیل گاز طبیعی به محصولات با ارزش افزوده بالاتر بسیار با اهمیت است. این محقق با بیان اینکه این طرح در مرحله آزمایشگاهی به تولید محصولات پتروشیمی منجر شده است، خاطرنشان کرد: معمولا یک کاتالیست برای تولید محصولات پتروشیمی در فرآیند و تجهیزات به کار می‌رود که این کاتالیست برای اولین بار در دنیا با کمک مواد معدنی طبیعی و از معادن داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از نفت در ساخت کاتالیست بسیار هزینه‌بر است، افزود: در این پروژه از گاز طبیعی بهره برده شد و این گاز به روش MTO به الفین‌های سبک تبدیل شد.  

مرادیان ادامه داد: همچنین در این پروژه برای کاهش زمان واکنش ساخت و کاهش هزینه‌های مرسوم پالایشگاهی و استفاده از خواص نانویی مواد از امواج اولتراسونیک در مرحله طراحی و ساخت کاتالیستی استفاده شد. او با بیان اینکه این پروژه قابلیت اجرا در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های تولید بنزین را دارد، افزود: این پروژه در دنیا فقط در چین به بهره‌برداری رسیده است و ایران با این تغییرات به‌وجود آمده می‌تواند در بخشی از کار پیشرو و کشور اول دنیا باشد.

وی افزود: در حال حاضر قراردادی با مرکز پژوهش‌های پتروشیمی منعقد کرده‌ایم.