تحلیل تکنیکال امروز | آینده ای که در انتظار تایری هاست

14:43 - 1400/01/21
تحلیل تکنیکال صنعت لاستیک چه چیزی به ما نشان میدهد.

لاستیک‌سازان در مسیر نزولی

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار

روند کلی شاخص صنعت لاستیک، نزولی برآورد می‌شود. این شاخص طی چهار هفته گذشته حدود ۱۳ درصد ریزش داشته و از محدوده ۳۳۳ هزار و ۶۵۴ واحد به محدوده ۲۹۰ هزار و ۴۳۰ واحد رسیده است. مهم‌ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، گذر از محدوده ۳۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد به سمت پایین بود.

این شکست ترس‌ها را نسبت به کاهش بیشتر قیمت‌ها افزایش داد. حرکت نزولی می‌تواند تا محدوده ۱۶۷ هزار واحد نیز ادامه داشته باشد.  البته محدوده‌هایی که به آنها حمایت می‌گوییم می‌توانند مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند که قدرتمند‌ترین این محدوده‌ها عبارتند از ۲۶۸ هزار و ۷۰۰ واحد، ۲۱۸ هزار و ۷۰۰ واحد و ۱۹۳ هزار واحد که این محدوده‌های حمایتی، هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند هستند و امید بسیار زیادی برای متوقف کردن ریزش قیمت‌ها در آن مناطق وجود دارد.

با توجه به حضور شاخص صنعت لاستیک در منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت به آن منطقه می‌رسیم، احتمال پایان ریزش قیمت‌ها یا حداقل اصلاحی در روند نزولی تشکیل شده وجود دارد، هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز احتمال وقوع سناریوی کاهش قیمت‌ها از احتمال اتفاق افتادن سناریوی افزایش قیمت‌ها بیشتر است.

در صورتی که شاخص صنعت لاستیک مسیر افزایشی را در پیش بگیرد و در حقیقت بخواهد روند نزولی تشکیل شده را اصلاح کند، علاوه بر محدوده‌های مقاومتی ۳۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد، ۳۴۷ هزار واحد و ۳۷۱ هزار واحد، محدوده خط روند نزولی کوتاه‌مدت نیز می‌تواند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شود در صورتی که حرکت افزایشی ادامه پیدا کند، محدوده سقف قبلی یعنی ۴۶۵ هزار واحد می‌تواند هدف مناسبی برای این شاخص باشد که محدوده ۴۲۰ هزار واحد می‌تواند مانع رسیدن به این محدوده شود.

تحلیل تکنیکال امروز | آینده ای که در انتظار تایری هاست20
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها

اصلاح عمیق و محدوده مهم

  • محمد بنیادی | کارشناس بازار سرمایه 

همان‌طور که در نمودار ملاحظه می‌کنید شاخص صنعت لاستیک‌ پس از یک رشد شدید تا محدوده ۴۶۲۳۸۹ وارد اصلاح شده و این اصلاح چه به لحاظ زمانی و چه قیمتی نسبت به اصلاح‌های قبلی عمیق‌تر است.

در حال حاضر این صنعت در موج اصلاحی ۳ or C قرار دارد و با توجه به شکست سطح حمایتی ۳۲۴۹۳۷ واحد در حال نزدیک شدن به حمایت بعدی فیبوناچی خود در محدوده ۲۶۰۶۷۸ واحد است که بسته به شتاب ریزش همزمان محدوده سقف کانال بلندمدت که قبلا شکسته شده، خواهد بود. در صورت از دست رفتن این رقم، حمایت بعدی در محدوده ۲۱۲۷۹۳ واحد است و در صورت برگشت قیمت از محدوده مشخص شده هدف اول سقف قبلی این شاخص خواهد بود.

گروه صنعتی بارز(پکرمان): نماد پکرمان پس از افزایش قیمت تا ۴۰۶۸ تومان وارد اصلاح شده و در یک ساختار زیگزاگی در حال اصلاح قیمتی است. نکته‌ای که در نمودار قیمت این کمپانی وجود دارد اینکه آرایش سروشانه همراه با واگرایی منفی شکل گرفته است که در سقف قیمت به وضوح دیده می‌شود و باعث اصلاح بیشتر نماد شده است.

در حال حاضر قیمت به اندازه حداقل هدف الگوی سروشانه(فاصله سر تا خط گردن) اصلاح کرده و در منطقه حمایتی ۲هزار تومان قرار دارد. در صورت برگشت قیمت از این محدوده هدف اول قیمتی ۲۶۵۰ تومان و هدف دوم ۴هزار تومان خواهد بود و در صورت از دست رفتن این حمایت، رقم حمایت بعدی در محدوده ۱۶۵۰ تومان است.

 ایران تایر(پتایر): قیمت پس از حرکت شدید به سمت ۱۲۶۳۷ تومان تا قیمت ۷۷۰۰ تومان اصلاح و حرکت به سمت سقف قبلی را آغاز کرد و نتوانست سقف قبلی خود را رو به بالا بشکند و دوباره وارد اصلاح زیگزاگی شده است. در حال حاضر محدوده حمایتی اول ۸۷۰۰ و در صورت از دست رفتن، ۷۷۰۰ تومان حمایت بعدی سهم خواهد بود. در صورت برگشت از حمایت اول هدف اول ۱۲۶۳۷ تومان و هدف دوم قیمتی در محدوده ۱۴۴۰۰ تومان است.

تحلیل تکنیکال امروز | آینده ای که در انتظار تایری هاست11
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها