مجلس برای بررسی بورس تشکیل جلسه می‌دهد + جزییات جلسه امروز

نایب رئیس مجلس با اشاره به جلسات مجلس برای حل مشکلات بازار بورس، گفت: مجلس جلسه‌ای با مدیران دولتی برای بررسی وضعیت بورس برگزار خواهد کرد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از مهر، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به جلسه امروز جمعی از نمایندگان مجلس با سهامداران حقیقی و خُرد بازار سرمایه، گفت: ما دغدغه‌های مردم را پیگیری می‌کنیم تا اقدامی عالمانه و سریع در این حوزه اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه البته اقدامات در سه دسته کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین می‌شود، گفت: اقدامات کوتاه‌مدت نیازمند یک حمایت مالی مستقیم است که این منبع باید قابل اتکا باشد تا به بقیه بخش اقتصاد صدمه نزند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات میان‌مدت باید این باشد که بحث مجوزها و فعالان اقتصادی مدیریت شود، تصریح کرد: اقدامات درازمدت هم مربوط به آموزش و ثبات و هوش اقتصادی مردم است که ما قول می‌دهیم حتماً از طرف مجلس این موضوع را پیگیری کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه محور این بحث‌ها در مجلس، کمیسیون اقتصادی است، گفت: این کمیسیون یک کمیته تحت عنوان «کمیته بورس» دارد که نمایندگان خوبی در آن کمیته جمع شده اند، تاکنون جلسات زیادی داشتند و ما هم به آنان کمک می‌کنیم تا نتایج خوبی حاصل شود.

وی با تأکید بر حمایت قاطع مجلس از دارایی‌های مردم، تصریح کرد: بررسی‌های ۴۰ سال اخیر نشان می‌دهد بازار بورس، پر سودترین بازار در کشور بوده و نگاه به آن باید بلندمدت باشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جلسه امروز سهامداران حقیقی بازار سرمایه، پیشنهاداتی برای رفع مشکلات بازار بورس ارائه کردند، گفت: از جمله پیشنهادات آن بود که ما بتوانیم سهام را در بانک‌ها وثیقه بگذاریم و از منابع آنها کمک مالی بگیریم یا اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و ساختمان اتفاق بیفتد که اخیراً این تجدید ارزیابی اتفاق نیفتاده است.

قاضی زاده هاشمی افزود: همچنین پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه در صدور مجوز سبدگردان‌ها تسریع شود چرا که تعداد زیادی متقاضی صدور مجوز پشت درِ بورس مانده‌اند.

وی گفت: تشکیل کانون سهامداران و اختیار فروش سهام با سود تضمینی، از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح شد، ما این پیشنهادات را جمع‌آوری می‌کنیم و جلسه‌ای هم با فعالان حقوقی بازار سرمایه خواهیم داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس با مدیران دولتی هم برای بررسی وضعیت بورس تشکیل جلسه می‌دهد، گفت: جمع‌بندی جلسات مذکور را در جلسه با مدیران دولتی مطرح خواهیم کرد و شاید نیاز باشد بخشی از قوانین از جمله قانونی که اخیراً در حمایت از بورس به تصویب رسید، به صورت دوفوریتی اصلاح شود یا آنکه اقدامات مدیریتی اتفاق بیفتد.

همچنین امروز جلسه مفیدی با بخشی از نمایندگان حقیقی و کارشناسان بازار سرمایه برگزار شد. به گفته قاضی زاده پیشنهادات سازنده ای جهت پیگیری در مجلس مطرح شد:

  • وثیقه کردن پرتفوی سهام در بانک ها و اعطای تسهیلات
  • افزایش سرمایه فوری برخی سهام از محل تجدید ارزیابی زمین و مسکن
  • افزایش اعتبار کارگزاریها تا ۵۰ درصد
  • اختصاص اعتبار برای بازارگردان ها
  • تشکیل کانون سهامداران حقیقی
  • تسریع در صدور مجوزهای سبدگردانی و ...

ضمنا نکات زیادی در مورد تخلفات حقوقیها در بازار مطرح شد که در اسرع وقت و به طوری جدی توسط مجلس پیگیری خواهد شد.  مورد به مورد نتایج پیگیری را به اطلاع مردم خواهم رساند.

Submitted by admin on