بانک های مرکزی طلا نمی‌خرند

14:35 - 1400/01/21
بانک‌های مرکزی به خرید طلا کم رغبت هستند.

به گزارش «دنیای بورس»، ایبنا نوشت: براساس تازه‌ترین داده‌های انجمن جهانی طلا (WGC) تقاضای بانک‌های مرکزی برای طلا به‌عنوان یکی از محرک‌های قدرتمند در بازار فلز زرد در ماه جولای به شکلی قابل توجه کُند شده است.

به گزارش کیتکو، انجمن جهانی طلا در گزارش اخیر خود اعلام کرد که تازه‌ترین اطلاعات ذخایر صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که بانک‌های مرکزی در ماه جولای در مجموع ۲/ ۸ تن طلا خریداری کرده‌اند؛ رقمی که از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون، پایین‌ترین میزان ماهانه خرید خالص طلا محسوب می‌شود.

مطابق اعلام این نهاد جهانی، با نگاه به خریداران و فروشندگان طلا مشخص شده است که ترکیه در جولای ۴/ ۱۹ تن، قطر ۱/ ۳ تن، بانک مرکزی هند ۸/ ۲ تن و قزاقستان ۹/ ۱ تن طلا خریداری کرده‌اند.

این در حالی است که ازبکستان ۶/ ۱۱ تن از ذخایر طلای خود را فروخته و این رقم برای مغولستان ۱/ ۶ تن است؛ مغولستان در سه ماهه اخیر ذخایر طلای خود را کاهش داده است. انجمن جهانی طلا همچنین اعلام کرد که آلمان و روسیه ذخایر طلای خود را به اندازه ۵/ ۰ تن کاهش داده‌اند.

در گزارش این نهاد آمده است: به‌رغم کاهش سطوح ذخایر رسمی جهانی طلا در جولای، از ابتدای سال‌جای تاکنون میزان خرید خالص طلا توسط بانک‌های مرکزی به راحتی بالای ۲۰۰ تن بوده است. در حالی که این انجمن نسبت به تداوم خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی خوش‌بین است، بر روند صعودی این موضوع در بازار تاکید کرده است.

تحلیلگران در این خصوص گفته‌اند: در حال حاضر شمار فروشندگان از خریداران بیشتر است. هشت بانک مرکزی ذخایر طلای خود را به اندازه یک تن یا بیشتر کاهش داده و این در حالی است که هفت بانک مرکزی ذخایر خود را به اندازه یک تن یا بیشتر افزایش داده‌اند.