یک پیش بینی | قیمت نفت افزایش می‌یابد؟ + دلیل

14:31 - 1400/01/21
تولید نفت و گاز امریکا با توفان‌های دوقلو افت کرد.

دنیای بورس | در شرایطی که مازاد عرضه هنوز در بازار طلای سیاه نمایان است، کاهش تولید حتی به دلیل وقوع توفان می­تواند خبر مثبتی برای قیمت­ها باشد. هشداری که دولت آمریکا مبنی بر وقوع دو توفان با فاصله چند روز طی هفته پیش­رو در خلیج مکزیک داده، باعث شده شرکت­های نفت و گاز فعال در این منطقه اقداماتی احتیاطی و حتی تخلیه نیروها داشته باشند که به کاهش تولید انجامیده است.

به گفته پلتس، پیش از وقوع این دو توفان­ به نام لورا و مارکو، شرکت­های بالادستی صنعت نفت و گاز در منطقه خلیج مکزیک ایالات متحده اقدام به تعطیلی موقت 13 درصد تولید نفت این منطقه و همچنین 4 درصد گاز آن در روز شنبه کرده­اند. بر این اساس، 240 هزار و 785 بشکه از تولید نفت خلیج مکزیک کاسته شده و 19 هزار میلیون فوت مکعب از تولید گاز طبیعی آن کم شده است.

در این میان، سه شرکت بی­پی، شل و شورون که بزرگ­ترین تولیدکننده­های خلیج مکزیک به شمار می­روند گفته­اند عملیات تولید را در برخی سکوها که انتظار می­رود در مسیر توفان قرار گیرند، تعطیل کرده­اند. علاوه بر این، برخی شرکت­های مستقل نیز اعلام کردند پیش از توفان که احتمالا اواسط هفته به سواحل خلیج مکزیک برسد، نیروهای خود را تخلیه کرده­اند. خلیج مکزیک در حال حاضر 1.85 میلیون بشکه در روز نفت و 2.7 میلیارد فوت مکعب روزانه گاز تولید می­کند.

پیش­بینی می­شود این دو توفان وقتی به خلیج مکزیک برسند، با افزایش سرعت تبدیل به گردباد شدید (hurricane) شوند. علاوه بر این، داده­های هواشناسی نشان می­دهد توفان لورا حدود 26 آگوست (چهارشنبه) به ساحل خلیج مکزیک برسد. توفان مارکو نیز در صورتی که به یک توفان ملایم­تر گرمسیری تبدیل شود اواخر سه­شنبه یا اوایل چهارشنبه به خشکی می­رسد.

به گفته فوربس، کاهش تولید نفت و گاز می­تواند قیمت این دو کامودیتی و همچنین بنزین را به­خصوص در بازار نایمکس آمریکا در چند روز آینده بالا ببرد. هرچند فشار کاهشی نیز از جانب کمبود تقاضا بر بازار سنگینی می­کند.