دیده بان بورس 28 مرداد 99

پیش بینی بورس امروز | تخلیه هیجان؟ 

14:29 - 1400/01/21
درحالی که امروز پس از سپری شدن نخستین روز دو نیمه ای شدن معاملات، ممکن است بازار روند متفاوتی به خود بگیرد که همچنان برخی از معامله گران از وضع موجود میترسند.
پیش بینی بورس امروز | تخلیه هیجان؟ 

دنیای بورس | چهارمین روز کاری این هفته را در شرایطی آغاز می‌کنیم که سهامداران بعدازظهر روز گذشته توانستند نفس راحتی بکشند و با امیدواری بیشتری به استقبال معاملات امروز بروند. معاملات روز گذشته که برای اولین بار در دو بخش مجزا انجام شد، نشانگر این موضوع بود که هیجان فروشندگان رو به اتمام است.

اغلب صف فروش‌ها در بخش اول معاملات روز گذشته برچیده شد. نکته قابل تامل  در جمع شدن صف فروش‌ها این است که این صف‌ها نه به خاطر انصراف فروشندگان بلکه به خاطر افزایش تقاضا برچیده شد. در نتیجه نمادهای گروه خودرو و بانک، با حجم معامله بالایی همراه شدند.

در بخش دوم نیز به لطف صف خرید دو نماد «فولاد» و «فملی» در گروه فلزات اساسی و «شستا» از گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، هم شاخص‌کل و هم بارقه‌های امید در دل سهامداران برای پایان اصلاح بورس، سبز شد! در نتیجه در بازار امروز انتظار داریم مانده صف فروش‌هایی که در روز گذشته به تعادل کامل نرسید، نیز برچیده شود و بازار به یک تعادل نسبی برسد.

رسیدن نمودار شاخص‌کل و همچنین اندیکاتورها به محدوده حمایتی، حمایت حقوقی‌ها و جمع کردن صف فروش نمادهای لیدر، فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و در تابلوی مجزا با نماد اصلی، اخبار مثبت در حوزه پالایشگاهی و حمایت وزیر نفت از این صنعت، حمایت محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، صحبت‌های حسن ابراهیمی، عضو هیات مدیره و معاون سازمان بورس مبنی بر موقتی و گذرا بودن اصلاح اخیر از جمله عوامل و اخباری هستند که امروز می‌تواند شاخص کل را به مدار صعودی بازگرداند و بعد از حدود ده روز پرتلاطم، بار دیگر سهامداران با دغدغه کمتر نظاره‌گر بازار باشند. 

 

چالش عرضه اولیه‌های کوچک  و کارمزد کارگزاری ها

اما به دنبال سلسله عرضه اولیه‎هایی که در هفته‌های اخیر ادامه داشته، امروز نیز سفارش خرید سهام شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک ثبت خواهد شد. نکته قابل تامل در عرضه اولیه سهام این شرکت کوچک آن است که در صورت مشارکت بیش از 5 میلیون نفر از سهامداران، بین 5 تا 6 هزار تومان از سهام «گدنا» به هر فرد تعلق میگیرد.

این در شرایطی است که خیلی از کارگزاری‌ها برای هر خرید و فروش، کف کارمزد 2 هزار تومان را در نظر می گیرند و فارغ از اینکه سهامداران به چه میزان خرید انجام می‌دهند، این کارمزد را از آن‌ها کسر می کنند. در این شرایط سهامداران باید حدود 30 درصد از کل مبلغی را که برای خرید این سهام میپردازند به عنوان کارمزد تقدیم کارگزاری کنند!