پیش بینی هفته جاری | بازار پتروشیمی ها به کدام سو میرود

14:29 - 1400/01/21
در هفته جاری در محصولات پتروشیمی احتمال نوسان وجود دارد.

دنیای بورس | محصولات پتروشیمی در بازار آسیا طی هفته جاری عمدتا روزهای کم نوسان و یا کاهشی خواهند داشت. هرچند، به گفته پلتس، احتمال رشد قیمت متانول وجود دارد.  

تولن

بازار تولن آسیا احتمالا در این هفته حالت کاهشی را ادامه خواهد داد چراکه مازاد عرضه بدون هیچ راه حلی باقی مانده است. تولن فوب کره در معاملات روز دوشنبه به 384 دلار بر تن رسید که 15.125 دلار پایین­تر از خوراک CFR نفتای فیزیکی ژاپن به شمار می­رود.

استایرن

با وجود احتمال کاهش محموله ­های وارداتی چین، استایرن در بازار آسیا در وضعیت انتظار کاهش قیمت به احتمال زیاد باقی می­ماند. در حالی که منابع مطلع از نرخ نسبتا پایدار عملکرد پتروشیمی­های پایین­دستی در این حوزه خبر می­دهند، بازار از سوی دیگر انتظار افزایش عرضه داخلی در نیمه دوم آگوست و همچنین بهبود تولید در برخی شرکت­ها را دارد.

پلی­ اتیلن

منابع می­گویند پلی­اتیلن با چگالی پایین در آسیا طی یک هفته گذشته کم نوسان بوده است زیرا عرضه نسبتا کم بوده و خرید این محصول پتروشیمی هم پایین بوده است. در مورد اخبار شرکت­ها نیز باید گفت PTT تایلند واحد پلی­اتیلن چگالی پایین شرکتش را که در سال 300 هزار تن می­کند، در سپتامبر برای 24 روز به جهت انجام تعمیر و نگهداری خواهد بست.

منواتیلن گلایکول

به گفته منابع، قیمت­های این محصول در بازار آسیا به دلیل اینکه تقاضای پایین­دستی پلی­استر متوسط ارزیابی می­شود، پایدار هستند. شرکت MEGlobal قیمت قرارداد منو اتیلن گلایکول برای تحویل در سپتامبر را 620 دلار در هر تن CFR بنادر اصلی آسیا اعلام کرده که 30 دلار بر تن از قرارداد آگوست بالاتر است.  

پروپیلن

از آنجایی که خریداران چینی پروپیلن به دلیل ضعف قیمت پلی­پروپیلن در صنعت پایین دستی، در بالا بردن واردات این محصول محتاط بوده­اند، پیش­بینی می­شود پروپیلن در بازار آسیا طی هفته جاری افزایش محسوسی به خود نبیند.

بر اساس اطلاعات پلتس، اختلاف قیمت پلی پروپیلن و پروپیلن در 15 آگوست 60 دلار در هر تن محاسبه شده است که بسیار از 150 دلار در هر تنی که به­صورت عادی بین این دو اختلاف است، پایین­تر است.

متانول

انتظار می­رود یک تولیدکننده از خاورمیانه که مشکلاتی در رابطه با تطابق کیفیت محصول متانولش با قرارداد داشته، بر بازار اثر بگذارد. در جنوب شرق آسیا، هیجان خریدی در محدوده 225 تا 235 دلار در هر تن CFR بنادر اصلی و غیراصلی دیده می­شود.

از آنجایی که دیگر تولیدکننده­های خاورمیانه محصولشان را برای تحویل در ماه سپتامبر در آسیا اختصاص داده بودند، محموله­های نقدی کمی برای خرید وجود دارد و این کمبود باعث بالابردن پیشنهادات خرید به 235 دلار بر تن CFR کره برای تحویل در نیمه اول اکتبر شده است.