اقدام جذاب بورس کالا برای املاک

14:29 - 1400/01/21
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا از حذف کارمزد پذیرش املاک خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس»، جواد فلاح در آستانه اولین عرضه ملک در چهارشنبه و مربوط به شهر جدید پردیس گفت: کارمزد پذیرش اموال غیرمنقول در بورس کالا ، یک در هزار ارزش ملک کارشناسی شده و تا سقف ۵۰ میلیون تومان است اما با موافقت هیات مدیره بورس کالا این هزینه تا اطلاع ثانوی از معاملات املاک حذف شد.

وی ادامه داد: طبق دستورالعمل، هر شخص متقاضی پذیرش ملک در بورس کالا باید یک در هزار ارزش کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را به همراه سایر اسناد و مدارک لازم می داد اما عدم مطلوبیتی را برای پذیرش ایجاد می کرد. از سوی دیگر، درخواست عرضه کنندگان این بود که کارمزد پذیرش املاک به دلیل احتمال عدم انجام معامله، پس از قطعیت معامله پرداخت شود .

این مقام مسئول افزود: با این اوصاف در صورت انجام معامله املاک و مستغلات، کارمزد بورس کالا معادل ۵ در ۱۰ هزار ارزش معامله برای هر یک از طرفین معامله (هم خریدار و هم فروشنده) و تا سقف ۱۰ میلیون تومان و کارمزد کارگزاران ۱۸ در ۱۰ هزار برای هر یک از طرفین معامله تا سقف ۱۰ میلیون تومان خواهد بود. در مجموع، کارمزد معامله برای هر یک از طرفین ۲۳ در ۱۰ هزار ارزش معامله تا سقف ۲۰ میلیون تومان است.

فلاح توضیح داد: هزینه مبادلات در معاملات سنتی بازار مسکن ، شهر به شهر متفاوت بوده  و کارمزد بنگاهداران در تهران ۰.۵ درصد معادل ۵۰ در ۱۰ هزار ارزش معامله برای خریدار و همین مقدار برای فروشنده و برای معاملات با ارزش کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، لحاظ می شود و برای املاک با ارزش بالای این رقم، ۰.۲۵ درصد معادل ۲۵ در ۱۰ هزار ارزش معامله محاسبه می شود اما این هزینه در بورس حتی از نصف بازار سنتی کمتر بوده و خبری از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز نیست.

به گفته وی ، کارمزد معامله ملک آماده برای عرضه چهارشنبه و براساس ارزش پایه بیش از ۱.۶ میلیارد تومانی، حدود  ۲.۴ میلیون برای هر یک از طرفین معامله محاسبه می شود .