پیش فروش۲۰۰ میلیون بشکه نفت به مردم فعلا لغو شد؟

14:29 - 1400/01/21
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلام دلیل مخالفت با عرضه دیروز اوراق سلف نفتی در بورس انرژی از لغو پیش فروش ۲۰۰ میلیون بشکه نفت به مردم تا اطلاع بعدی خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس»، حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به توقف عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی که قرار بود برای بیش از 500 هزار بشکه انجام شود به خانه ملت گفت: بعد از بررسی‌ها مشخص شد این اوراق نیست بلکه تعدادی بشکه نفت را می‌خواهند به صورت سلف بفروشند. سلفی که هم عناوین سلف را دارد و هم سود به آن تعلق می‌گیرد. بنابراین این موضوع در واقع فروش نفت محسوب می‌شود نه اوراق و در هیچ قسمتی از بودجه به دولت مجوز فروش نفت به شکل سلف را نداده‌ایم.

وی افزود: اگر دولت خواهان فروش نفت به صورت سلف است باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه می‌کرد . چرا که عرضه اوراق سلف نفتی با مطابقتی با تبصره یک بودجه درباره فروش نفت و بند الف، ط و ی تبصره 5 درباره فروش اوراق ندارد.

این نماینده با اعلام برگزاری جلسه فردا کمیسیون برنامه و بودجه ، ادامه داد: فروش اوراق اسلامی یا خزانه در قانون بودجه ذکر شده و شرکت نفت هم می‌تواند به صورت اوراق با سود بلند مدت بفروشد اما این اوراق خریدار زیادی ندارد. 

حاجی‌بابایی تاکید کرد: با توجه به نامه روسای قوای مقننه و قضاییه به مقام معظم رهبری و تا زمان توافق سران قوا ، پیش فروش 200 میلیون بشکه نفت به مردم اجرا نمی‌شود .