اوراق نفتی با پیش فروش نفت فرق دارد | زنگنه: اوراق در بورس عرضه میشود

14:29 - 1400/01/21
بیژن زنگنه تاکید کرد که اوراق سلف نفتی متفاوت با بحث گشایش اقتصادی است و چند روز آینده در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش «دنیای بورس»، وزیر نفت درباره لغو عرضه اوراق نفتی در بورس گفت:

  • عرضه این اوراق طبق قانون بودجه، قانونی است و ربطی به پیش فروش نفت با سررسید ۲ ساله ندارد.
  • اوراقی که قرار بود، منتشر شود اوراق مالی - اسلامی است که در قانون بودجه نیز اجازه انتشار آن هم به دولت و شرکت نفت داده شده بود؛ طی یکی دو روز آینده مشکل حل و اوراق عرضه خواهد شد.
  • در عرضه این اوراق یک خلط مبحثی با پیشنهاد پیش فروش نفت با سررسید دو ساله گشایش اقتصادی که هنوز نهایی نشده، صورت گرفته است، لذا نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات گفتند که عرضه این اوراق ابهام دارد؛ ما هم گفتیم که نمایندگان دیوان محاسبات، سازمان امور مالیاتی، وزارت نفت و نمایندگان مجلس بنشیند و با هم مشکل را حل کنند.
  • در جلسه امروز کمیسیون برنامه و بودجه نیز محتوای کلی مطرح شد که البته کمیسیون نیز نظرش کمک به وزارت نفت است.
  • قرار شد که این ابهامات ظرف امروز و فردا رفع شود چرا که عرضه این اوراق خلاف قانون نیست و مطابق با قانون بودجه است؛ فکر می‌کنم موضوع یکی دو روزه حل و اوراق نفتی در بورس عرضه شود.

معاون رییس جمهور درباره پیش فروش اوراق نفتی توضیح داد. محمدباقر نوبخت گفته است: آنچه از پیش‌فروش اوراق نفتی در بورس صحبت می‌شود متفاوت از طرح فروش قطعی نفت است که در شورای عالی اقتصادی مورد توافق قرار گرفته و منتظر نظر مقام رهبری هستیم. پیش ترقوه قضاییه:آیت‎الله رئیسی هیچ نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب در مورد فروش اوراق سلف نفتی ارسال نکرده‌ است. «رضاخواه» عضو کمیسیون بودجه: در جلسه امروز به وزیر نفت اثبات کردیم که مجوزی برای فروش سلف نفتی وجود ندارد و آقای زنگنه هم در نهایت پذیرفت. تا این موضوع تبدیل به قانون نشود دولت نمی‌تواند از آن استفاده کند.