پیش­ بینی نفت در هفته پیش رو | بی تصمیمی سرمایه گذاران

14:29 - 1400/01/21
نفت در هفته پیش رو از دید تحلیلگران متاثر از عوامل متعددی میتواند افزایشی یا کاهشی باشد.

دنیای بورس | با وجود رشد هر دو شاخص نفتی مهم (برنت و وست تگزاس اینترمدییت) در هفته گذشته، نشانه­های منفی از بازار طلای سیاه و عوامل بنیادی وجود دارد.

بر اساس تحلیلی که در «اف اکس امپایر» منتشر شده، افزایش قیمت نفت در هفته گذشته اندکی گمراه کننده است زیرا کاهش شدید حجم معاملات به معنای نبود انتظار برای رشد قیمت به رغم رالی بهای نفت است. علاوه بر این، وقتی بازار در محدوده هفته گذشته­اش حرکت می­کند، به سختی می­توان برای آن دلیلی مبتنی بر انتظار رشد قیمت یافت. در واقع، این موضوع نشان دهنده بی تصمیمی سرمایه گذاران است.

این گزارش می افزاید: بیشتر رشد قیمتی هفته گذشته عمدتا در یک روز اتفاق افتاد؛ روزی که کاهش تولید 300 هزار بشکه­ای تولید نفت آمریکا یک رالی قیمتی را کلید زد. با این حال، در بیشتر هفته، معاملات بازار در محدوده­ای مشخص و با حجم کم انجام می­شد.

اما برای پیش­بینی روند احتمالی طلای سیاه در هفته آینده باید عواملی را بررسی کرد. به گفته نویسنده این گزارش، اگرچه آمریکا تولید نفت را کاهش داده، اوپک­پلاس در حال افزایش تدریجی تولید است که به معنای کمک به سمت عرضه جهانی بازار است. همچنین، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر کاهش تولید این کشور آنقدر که در نگاه اول به نظر می رسد، انتظار افزایش قیمت ایجاد نمی کند.

علاوه بر این، نااطمینانی فعلی در مورد میزان تقاضا که از شیوع کرونا ناشی می شود و همینطور احتمال بالا رفتن سطح عرضه می­توانند بر قیمت­ها فشار کاهشی وارد کنند.

ناتوانی کنگره آمریکا در رسیدن به یک توافق برای تصویب طرح محرک اقتصادی نیز در هفته آینده بر قیمت­ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.  انتظار نمی رود تصمیم­سازان آمریکا حداقل تا قبل از 7 سپتامبر-وقتی که آن­ها از تعطیلات تابستانی باز­خواهند­گشت- به بازنگری بسته اقتصادی این کشور بپردازند. البته یک جلسه اضطراری ممکن است انجام شود اما تا حالا هنوز خبری در این مورد منتشر نشده است.

آمار مثبت اقتصادی توانست هفته گذشته از قیمت نفت حمایت کند اما ارقام جولای یک اقتصاد را نشان می داد که به وسیله دولت حمایت می شد. این در حالی است که هر چه اقتصاد بدون محرک های اضافی پیش رود، ارقام نیز در آگوست بدتر خواهند شد. این موضوع این هفته می­تواند بر تقاضا و قیمت فشار بیاورد. همچنین، فصل تابستان در آمریکا که به صورت عادی مصرف سوخت به دلیل رانندگی بیشتر بالا می­رود، به سرعت در حال اتمام است. این موضوع نیز اثری منفی بر بنزین وارد خواهد کرد.