چین تقاضای گازوئیل را افزایش میدهد

14:27 - 1400/01/21
تقاضای گازوئیل چین رکورد می­زند.

دنیای بورس | تحلیلگران معتقدند تقاضای گازوئیل در چین در سال جاری میلادی با افزایش فعالیت کامیون­ها رکورد خواهد زد چراکه عواملی چون محرک­های اقتصادی پرقدرت دولت این کشور، رونق سفارش­های آنلاین و بازیابی سریع نرخ فروش ماشین­آلات سنگین نهایتا موجب رشد مصرف دیزل می­شود.

اقدامات تحریک اقتصادی به معکوس کردن ضربه­ بحران کرونا کمک کرد و احیای مصرف دیزل سیگنالی است مبنی بر اینکه بازیابی اقتصادی چین در حال تقویت شدن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران SIA Energy و FGE می­گویند دیزل که به طور عادی 30 درصد کل تقاضای نفت چین را تشکیل می­دهد، انتظار می­رود در سال 2020 ، 2 درصد افزایش یابد. این روند خلاف حرکت بنزین و سوخت هوایی است که پیش­بینی می­شود هر دو در سال جاری منقبض شوند.

سنگ-ییک تی، مدیر ارشد  SIA Energy در این باره گفت: «دیزل عملکرد متمایزی دارد چراکه عوامل زیادی مانند هزینه­ محرک اقتصادی دولت در ساخت­و­ساز، فعالیت­ قوی معدنی و رونق بازرگانی الکترونیک در کار هستند.»

تی و همینطور چن ژیائو در FGE تخمین می­زنند 2 درصد رشد در تقاضای دیزل به معنای 60 تا 90 هزار بشکه در روز مصرف بیشتر طی سال جاری است. با چنین افزایشی، مصرف روزانه دیزل به 3.8 تا 4.1 میلیون بشکه خواهد رسید که از رکورد سال گذشته عبور خواهد کرد.

تحلیل رویترز نشان می­دهد فروش کامیون و خودروهای دیزلی دیگر، تقاضای دیزل را افزایش داده است. بازگشت تقاضا در مارس و آوریل اندکی بعد از کنترل شیوع کرونا در چین و بازگشایی اقتصاد این کشور اتفاق افتاد. به گفته تحلیلگران آی­اچ­اس مارکیت، فروش کامیون در بزرگ­ترین بازار حمل بار دنیا انتظار می­رود رکوردی برابر 3.76 میلیون دستگاه در سال 2020 بزند که از سال 2019 نزدیک به 18 درصد بیشتر است.

با این حال، آی­اچ­اس پیش­بینی کرده فروش خودروهای مسافربر که 95 درصد آنان از سوخت بنزین بهره می­برند، امسال 13 درصد از سال گذشته کمتر باشد؛ اتفاقی که برای سومین سال متوالی رخ می­دهد.