نقشه نیمروز 14 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | تداوم اصلاح

14:24 - 1400/01/21
معاملات امروز با سرگردانی معامله‌گران سپری شد. در این میان اما هنوز بسیاری به دنبال نوسان گیری از دامنه محدود معاملات هستند.
تحلیل بورس امروز | تداوم اصلاح

دنیای بورس | بازار سرمایه یکی از سرگردان‌ترین روزهای خود را سپری کرد. تقابل خریداران و فروشندگان به برتری هیچ کدام منجر نشد. شاخص کل نیز از این سرگردانی بی نصیب نبود و در دامنه کوچکی بین محدوده منفی و مثبت در حال نوسان بود. در نهایت اگرچه دماسنج بازار سرمایه افت مختصری را در ابتدای معاملات تجربه کرده بود اما به لطف معاملات «فارس» و «شستا» بار دیگر به محدوده مثبت بازگشت تا همچنان خود را در نزدیکی قله 2 میلیون واحدی نگه داشته باشد. با توجه به اینکه شاخص‌کل بورس نتوانسته با قدرت از مقاومت روانی 2 میلیون واحدی بگذرد، به نظر می‌رسد همچنان فاز اصلاح زمانی تکمیل نشده است و با پایان یافتن این فاز اصلاحی، شاخص کل می تواند مسیر صعودی خود را دنبال کند.

برخی نمادها همانند «خودرو» و «خساپا» همچنان صف فروش سنگینی داشتند. برخی نمادها همانند «حکشتی» از صف فروش قابل توجه، به صف خرید رسیدند. برخی نمادها نیز از صف خرید به صف فروش رسیدند. این دست رفتارهای هیجانی نشان می دهد بسیاری از سهامداران به جای دید میان‌مدت و بلندمدت، فقط روزهای پیش رو را مدنظر قرار می‌دهند و سعی دارند از کوچک‌ترین نوسانات بازار هم استفاده ببرند. مسئله‌ای که احتمال موفقیت در آن بسیار پایین است.

 

رکوردهای «شستا»

معاملات امروز بدون در نظر گرفتن ثبت سفارش برای خرید «شاروم» تا ساعت 16 ادامه داشت. در معاملات بعدازظهر، خودرویی‌ها با حجم بالای عرضه همراه بودند اما «شستا» همانند روزهای گذشته در برابر عرضه های سنگین ایستادگی کرد و 4600 واحد در رشد شاخص کل تاثیر گذاشت. با توجه به معامله 250 میلیون سهم از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، «شستا» رکورددار بیشترین ارزش معامله هم بود و در سوی دیگر بانک پارسیان و صادرات، بیشترین حجم معاملات را داشتند. از سوی دیگر با توجه به متوقف بودن نماد «فولاد» در معاملات امروز و با رشدی که قیمت «شستا» در روزهای اخیر داشت، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی توانست عنوان با ارزش‌ترین شرکت بورسی را به خود اختصاص دهد.