بازار متانول و MEG در جه وضعی به سر میبرند

14:22 - 1400/01/21
تمرکز بیشتر بر روی تعیین قیمت محموله‌های آماده و فوریست و واردات ماه‌های آینده در الویت بعدی قرار دارند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ویکی­‌شیمی، به گزارش مجله Platts، اگرچه هنوز سودآوری لازم به بازار متانول و MEG بازنگشته اما روند نزولی قیمت‌ها متوقف شده و تاجران در انتظار اتفاقات آینده هستند.

 متانول:  در روز 30 جولای، موجودی عظیم انبارها و تجمع کشتی‌های حامل بار، بازار متانول چین را ضعیف کرد. طی هفته‌ای که گذشت، موجودی سواحل شرق چین 3-4 درصد افزایش یافت و به 1.09 تا 1.37میلیون تن رسید.

 برای محموله‌هایی که قیمت آن‌ها تعیین شده پیشنهادای مطرح نشد اما چند پیشنهاد برای محموله‌های ماه سپتامبر شنیده شد.

 در کره جنوبی، به جز فرمالدئید و پلی‌اکسی‌متیلن، تقاضای پایین‌دست برای متیل‌بوتیل‌اتر، اسیداستیك و بیودیزل پایدار و موجودی انبارها به تعادل رسیده است. قیمت‌های داخلی طی هفته ثابت و برابر با 310-320 وون در هر کیلوگرم ماند.

 تجار آسیای جنوب شرقی در انتظار بازگشایی واحد متانول پتروشیمی Petronas Chemicals Labuan با ظرفیت سالانه 1.7 میلیون‌تن در تاریخ 31 جولای و مشاهده اثر آن بر بازار هستند.

به گفته منابع تجاری، ممکن است بازگشایی این واحد به سرعت باعث نزولی شدن قیمت‌ها نشود زیرا هنوز خریدارانی برای محموله‌های لحظه‌ای بنادر فرعی وجود دارند و این اختلاف قیمت بین بنادر اصلی و فرعی ممکن است برای مدت زمان طولانی‌تری باقی بماند.

 بهای متانول CFR چین برابر با 168 دلار در هر تن ارزیابی شد. بهای هر تن متانول CFR کره جنوبی با 1 دلار در تن افزایش هفتگی، 217 دلار تعیین شد.

 MEG:  روز جمعه، محموله‌های 15-30 روز آینده مونواتیلن‌گلایکول CFR چین با حجم استاندارد 1000 تن با 6 دلار افزایش قیمت به 437 دلار در هر تن رسید. هر تن مونواتیلن‌گلایکول CFR جنوب شرق آسیا نیز با حفظ اختلاف قیمت 3-4 دلاری نسبت به چین، 440 دلار داد و ستد شد.

تمرکز فعالان بازار بر پی بردن به جهت‌گیری‌های بازار بود زیرا به نظر می‌رسد مذاکرات بیشتر  روی محموله‌های لحظه‌ای است تا محموله‌های وارداتی ماه‌های آینده.  سودآوری ضعیف مونواتیلن‌گلایکول همچنان به تولیدکنندگان آسیایی برای کاهش نرخ تولید فشار می‌آورد. نرخ کلی تولید MEG در چین در حدود 66 درصد ظرفیت تولید معمول و حدود 40 درصد برای واحدهای MEG با پایه ذغال‌سنگ است.

 بر اساس داده‌های S&P Global Platts، در هفته‌ای که گذشت، حاشیه سودآوری مونواتیلن‌گلایکول آسیا برای MEG با پایه نفتا حدود منفی 50 دلار در هر تن و برای MEG با پایه اتیلن حدود منفی 176 دلار در هر تن است.

 روز جمعه، ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور، قیمت نفت خام برنت ماه سپتامبر، 0.35 دلار در بشکه کاهش یافت و به 43.34 دلار در هر بشکه رسید. بر اساس داده‌های گمرک، چین در ماه ژوئن حدود 1.022 میلیون‌تن MEG وارد کرده است که حدود 13 درصد بیشتر از ماه قبل و 62.7 درصد بیشتر از سال گذشته است.