نقشه نیمروز 25 تیر 99

تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

14:15 - 1400/01/21
دادوستدهای امروز بازار سهام چه احتمالی را برای هفته بعد پیش رو قرار می‌دهد. از دید تحلیلگران اهرمی که بازار را متاثر می‌کند، در شرایط فعلی در بازارها وجود دارد.
تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

دنیای بورس | یک ربع پایانی بازار امروز حکایت از احتمال ریزش شاخص‌کل در هفته آتی دارد. صف های خرید سنگینی که هفته‌ها بر بازار سرمایه سایه انداخته بود، امروز جای خود را به صف فروش سنگین داد. در نیم ساعت پایانی بازار امروز، صف خرید سنگین بانک صادرات عرضه شد و با شدت گرفتن عرضه‌ها توسط حقوقی‌ها، دیگر نمادهایی که مدت‌ها بود در صف خرید قفل بودند، با عرضه‌های سنگین به صف فروش هم رسیدند.

با شروع راند دوم بازار، صف خرید «شپنا» و «شستا» هم عرضه شد تا دیگر برای فعالان بازار مشخص باشد که بازار وارد یک فاز اصلاحی شده است. «خودرو» و «خساپا» هم آخرین نمادهایی بودند که امروز معامله شدند و اوج هیجان فروش در معاملات این دو خودروساز نمایان شد. جایی که صف فروش سایپا از یک میلیارد سهم هم گذشت و ایران خودرو هم با صف چند صد میلیارد سهمی به کار خود پایان داد. اگرچه برخی نمادهای شاخص‎ساز همانند «حکشتی»، «وتجارت» و «وبصادر» در محدوده مثبت باقی ماندند اما دور از انتظار نخواهد که شنبه حجم عرضه‌ها در اغلب نمادها چند برابر شود.

در مقابل این حجم از عرضه در بورس، حجم تقاضا در بازارهای موازی همچنان بالاست؛ به نحوی که دلار در بازار آزاد به آستانه 24 هزار تومان رسید و هر گرم طلای 18 عیار نیز از مرز یک میلیون تومان گذشت. اگر روند صعودی بازارهای موازی همچنان ادامه داشته باشد، حجم تقاضای بالا و جریان ورود نقدینگی در بازار سرمایه باقی خواهد ماند و در نتیجه اصلاح شاخص‌کل به طول نخواهد انجامید اما اگر از روز شنبه دیگر بازارها نیز افت داشته یا خبر تاثیرگذاری دیگری در روزهای آتی منتشر شود، احتمال دارد روند نزولی بازار شدت گیرد.

در پایان معاملات امروز و در شرایطی که باز هم عرضه اولیه زرماکارون انجام نشده و به زمان دیگری موکول شد، شاخص کل 3211 واحد افت داشت که بیشتر این افت هم به خاطر معاملات نمادهای شاخص‌سازی است که خارج از زمان بازار معامله شدند.

بیشترین حجم معامله به دو گروه بانک و خودرو اختصاص داشت. «وتجارت» و «وبصادر» از گروه بانکی ها و «خساپا» و «خودرو» از گروه خوردویی، نمادهایی بودند که بیش از 1.5 میلیارد سهم از آنها دادوستد شد. در سمت دیگر نمادهای شاخص‌سازی همانند «شستا»، «شبندر»، «فملی» و «شپنا» نمادهایی بودند که هر یک بیش از هزار میلیارد تومان معامله شدند. در هر حال بازار با اوج هیجان فروش به پایان رسید تا دو روز سخت در انتظار سهامداران باشد.