تشکیل بورس املاک جدی شد

14:09 - 1400/01/21
بورس پنجم ایران در حوزه مسکن تشکیل میشود.

به گزارش «دنیای بورس»، بورس به زبان ساده نوشت: دیروز جلسه اولیه تشکیل بورس املاک در حضور وزیر اقتصاد برگزار شد. این بورس قرار است همه چیز مربوط و غیر مربوط به ملک و‌ پروژه را در خود معامله کند. همه چیزی که قبلا تمامی دستورالعمل‌های بخشی از آن ها در بورس کالا تصویب و در شورای عالی بورس و کمیته فقهی مجوز گرفت.

این بورس ترکیبی است از بازار فرعی بورس کلا در حوزه املاک، اوراق تقدم تسهیلات مسکن (مثل تسه)، احتمالا اوراق حق امتیاز (که در بورس کالا تصویب شده)، احتمالا بازار تهاتری (که این هم در بورس کالا دو سال پیش مدل و دستورالعمل آن تهیه و آماده شده اما خیلی پیچیده است)، صندوقهای زمین و ساختمان، صندوق های املاک و‌مستغلات، احتمالا سلف موازی استاندارد مسکن (پیش فروش) که امیدنامه و‌مدل نهایی آن دو سال پیش در بورس کالا تا مرحله اجرا رفته است، MBSها و یک سری ابزارها و نهادهای دیگری که البته خیلی روشن نیست چه خواهند بود.

و شاید قراردادهایی آتی و اختیار معامله در حوزه ملک: با عنایت به اینکه این بازارها و ابزارها (بجز REITها) عملا وجود داشته و اکثرا موفق نبوده است، امید است تشکیل این بورس جدید بتواند این موضوع را اجرایی کند.