بررسی تغییرات هفتگی |  دلایل مربوط به کاهش قیمت متانول

13:36 - 1400/01/21
با گزارش مربوط به تغییرات هفتگی متانول حالا اما دلیل کاهش قیمت ها هم اعلام شد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ویکی شیمی، بهای متانول همچنان کاهشی است.به گزارش مجله platts؛ کاهش قیمت متانول در آسیا به علت افزایش هزینه‌های توقف کشتی‌های حامل متانول در لنگرگاه‌ها بود.به‌‌رغم دستاوردهای مثبت در بازار نفت خام، این هفته متانول کاهش قیمت داشته است.

این کاهش قیمت به علت نگرانی از افزایش هزینه‌های توقف کشتی‌های حامل متانول در لنگرگاه‌های شرق چین است که به دلیل پر بودن ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی، از ماه آوریل تا ژوئن امکان تخلیه ندارند. مخازن و جایگاه‌های تبدیل متانول به الفین که معمولا آمادگی دریافت محموله‌های حجیم را داشته‌اند نیز به حداکثر ظرفیت خود رسیده‌اند.

طبق شنیده‌ها، متانول CFR چین قیمت ۱۶۵ دلار در هر تن را برای محموله‌هایی که در اواخر ماه مه تحویل داده می‌شوند، ارائه کرده بود اما قیمت پیشنهادی خریداران برای هر تن از این محموله‌ها ۱۶۰ دلار ارزیابی شد. پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های مه و ژوئن، یک میلیون تن متانول به چین وارد شود.

این در حالی است که سه ماهه دوم و سوم سال گذشته، مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی وجود داشت و این مشکل به علت اقدامات مربوط به مهار ویروس کرونا و کمبود تقاضا در سال جاری تشدید خواهد شد.در کره‌جنوبی همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش  تقاضا اوضاع متعادل‌تر است.

قیمت خروجی کارخانه بدون تغییر نسبت به هفته گذشته، حدود ۲۷۰ وون در هر کیلوگرم (۲۲ سنت) تعیین شد. اخباری از معامله یک محموله ۵هزار تنی متانول CFR کره برای نیمه اول ماه ژوئن به بهای ۱۸۷ دلار در هر تن شنیده شده است.البته بهای متانول در جنوب شرق آسیا به کمترین مقدار خود در ۱۱ سال اخیر رسیده است. قیمت CFR جنوب شرق آسیا این هفته ۱۷۸ دلار در هر تن تعیین شده که بسیار کمتر از قیمت آن در ۳۰ ژانویه (۳۳۵ دلار در هر تن) است. با این حال پایین‌تر از قیمت ۵/ ۱۶۴ دلار در هر تن در فوریه ۲۰۰۹ نیست.