تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 26 فروردین 99

13:24 - 1400/01/21
معاملات بازار سهام در روز جاری با تداوم فشار فروش در اکثر قریب به اتفاق نمادهای بورسی ادامه پیدا کرد. شاخص کل با تاثیرپذیری از رشد قیمت برخی از نمادهای بزرگ در نهایت رشد 1937 واحدی (معادل 0.31 درصدی) را به ثبت رساند. تایید رسمی عرضه اولیه «شستا» در روز چهارشنبه و نیاز به نقدینگی بازار مهمترین عامل کشیده شدن ترمز رشد به شمار می‌آید. هرچند تقاضای موثر خبر از بهبودی شرایط می‌دهد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 26 فروردین 99

دنیای بورس: بورس تهران چهارمین روز کاری هفته را در حالی با برآیند مثبت شاخص کل به پایان رساند که این نماگر به هبچ وجه نشان دهنده شرایط واقعی معاملات نبود. عرضه پرحجم در سهم‌های مختلف با تاثیر مثبت بازگشایی نماد «فارس» و جهش قیمت کانه‌های فلزی و گروه مخابرات در پشت شاخص سبز رنگ پنهان ماند. شاخص کل هم‌وزن برای دومین روز متوالی قرمزپوش شد و اصلاح 0.24 درصدی را پشت سر گذاشت. پس از انتشار اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در دقایق پایانی روز گذشته و در حالی که برخی از اهالی بازار از آمدن «شستا» در هفته جاری نا امید شده بودند، مشخص شد که برای این عرضه اولیه نیاز به نقدینگی 6880 میلیارد تومانی است. هرچند بسیاری از سرمایه‌گذاران از روز گذشته با نقد کردن سهام خود به استقبال بزرگترین عرضه اولیه تاریخ بورس تهران رفته بودند اما معاملات دقایق نخست بازار سهام و فشار سنگین عرضه‌ها در نمادهای مختلف نشان داد که روند نقد کردن سهام ادامه دارد. رفته رفته با عبور از دقایق نخست و حضور تقاضای موثر در قیمت‌های منفی شاهد برقراری تعادل نسبی در جریان داد و ستدهای روزانه بودیم. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که برخی از نمادها و صنایع خاص به طور ویژه مورد استقبال بورس‌بازان بودند و روند قیمت آنها کاملا صعودی بود. لازم به ذکر است وقتی حجم عرضه‌ها به صورت عمومی گسترش می‌یابد برخی از فرصت‌های ناب سرمایه‌گذاری نیز پدیدار می‌شود که از این حیث مغتنم است. نکته مهم در خصوص عرضه‌های دیروز و امروز سهام برای تامین نقدینگی مورد نیاز این است که بسیاری از افراد تازه‌وارد اقدام به ثبت سقف حجم تخصیص یافته (10 هزار سهم) در نماد «شستا» کرده‌اند و با توجه به هجوم مردم برای گرفتن کدهای بورسی و احتمال بالای شکسته شدن رکورد 2 میلیونی مشارکت، رقم معناداری از پول آنها در حساب‌های کارگزاری باقی خواهد ماند و پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به سهم در روز شنبه خواهد داشت.

ارزش معاملات خرد بورس تهران امروز به رقم 5187 میلیارد تومان رسید. افت نسبی ارزش معاملات با توجه به جریان منفی قیمت‌ها و لزوم حفظ حداقل نقدینگی 5 میلیون تومانی برای هر کد بورسی جهت شرکت در عرضه اولیه «شستا» منطقی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر خالص تغییر مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی که در روزهای گذشته همواره بیش از 500 میلیارد تومان بود نیز امروز به مرز صفر نزدیک شد و رقم 4.7 میلیارد تومانی را به ثبت رساند. این موضوع هم با توجه به فروشنده بودن بسیاری از سهامداران خرد در سهم‌های مختلف و تقابل حقیقی‌ها در بستر بازار سهام تا حدودی پیش‌بینی می‌شد. از میان 302 نماد فعال بورسی در جریان داد و ستدهای روز سه‌شنبه، 130 نماد قیمت پایانی مثبت و 172 نماد قیمت پایانی منفی داشتند. رشد تعداد نمادها با آخرین قیمت مثبت در حالی‌که در بسیاری از این نمادها قیمت‌های پایانی در محدوده منفی بود نشان می‌دهد که احتمالا روز چهارشنبه برای اهالی بورسی روز برتری محسوس تقاضا خواهد بود.

حفظ صف خرید به ارزش 1078 میلیارد تومان در 97 نماد بورسی در مقابل 50 میلیارد تومان صف فروش در 41 نماد بورسی حاکی از پابرجا ماندن تقاضا در نمادهای خاص و رقیق بودن صف‌های فروش است.

 

سبزپوشان رشک برانگیز

امروز بیش از نیمی از سهم‌های بورسی درگیر عرضه‌های خرد و پرتعداد سهامداران حقیقی بودند. اما این امر در روند تقاضای برخی از نمادها تاثیر بسیار کمی گذاشت. گروه اول سهام شرکت‌های مخابراتی بودند. کم‌تاثیر بودن شیوع ویروس کرونا بر درآمدزایی این شرکت‌ها از یک سو و موج پرقدرت تقاضا در نماد «اخابر» به دلیل اخبار تاییدنشده افزایش سرمایه سنگین این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تقویت تقاضا در نماد زیرمجموعه «همراه» نیز سرایت کرد و شاخص این گروه دونمادی در معاملات روز جاری رشد 4.26 درصدی داشت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حجم مبنای سهام «اخابر» به مانند روزهای گذشته پر نشد. از دیگر سهم‌هایی که به دلیل ایجاد حاشیه امن نسبت به تحولات کرونایی جز پرطرفدارها بودند می‌توان به نمادها مانند «سپ»، «تاپکیش»، «سیستم» و «مرقام» اشاره کرد. هرچند س از تجربه رشدهای پرسرعت قیمتی، صف‌های خرید در این نمادها به تعادل نزدیک شده‌است.

گروه دوم پرتقاضای بازار، گروه کانه فلزی بودند. انتشار اخباری مبنی بر احتمال تصویب تغییر ضریب قیمت‌گذاری کنسانتره سنگ‌آهن و گندله در جلسه فولادسازان بزرگ و تولیدکنندگان سنگ‌آهن در هفته جاری، نمادهای کوچک و بزرگ این گروه را به محدوده صف خرید کشاند. گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش ضریب 16 درصدی قیمت کنسانتره به 18-21 درصد با تغییر ضریب قیمت‌گذاری گندله و آهن اسفنجی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی بر روند سودآوری سنگ‌آهنی‌ها داشته باشد و از این رو موج تقاضا باعث تاثیر مثبت سهام این گروه بر شاخص کل در روز عرضه‌ها شد.

نماد «وامید» نیز به عنوان یکی از مطرح‌ترین هلدینگ‌های دارای سهام سنگ‌آهنی نیز تحت تاثیر این رویداد احتمالی با تقاضای معنادار و رشد قیمت پایانی مواجه شد. دکر مجدد این نکته ضروری‌ست که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص افزایش ضریب قیمت‌گذاری کنسانتره و گندله گرفته نشده و بازار سهام به پیشواز این رویداد احتمالی رفته است.

گروه سوم نیز تک نمادهای مطرح با دلایل متنوع هستند. نمادهایی نظیر «رانفور»، «وغدیر»، «پترول»، «کاوه»، «جم»، «وپاسار»، «ونوین»، «شفن»، «کرماشا»، «شفارس» و «مارون» برخی به دلیل رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی و کاهش نرخ خوراک مصرفی و برخی به دلایل جبران عقب‌ماندگی از روند کلی بازار روز خوبی را سپری کردند. نماد «تاپیکو» نیز به عنوان مهمترین زیرمجموعه «شستا» به دلیل داغ شدن این عرضه اولیه در چشم بورس‌بازان است.