تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 23 فروردین 99

13:22 - 1400/01/21
بورس تهران در اولین روز کاری هفته با ثبت رشد 10655 واحدی (معادل 1.78 درصد) شاخص کل شاهد عبور این نماگر اصلی از مرز 600 هزار واحدی بود. اقبال سرمایه‌گذاران به سهام نمادهای بزرگ‌تر بورسی در کنار اصلاح و درجا زدن قیمت‌ها در نمادهای پرشتاب هفته‌های گذشته از مشخصات اصلی بازار سهام در معاملات امروز به شمار می‌آید. امری که با تداوم جولان نقدینگی و روند ورود پول‌های حقیقی به بازار سهام محقق شد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 23 فروردین 99

دنیای بورس: شاخص کل امروز رشد 1.79 درصدی را به ثبت رساند. تغییر جهت نقدینگی فعال در بازار سهام به سمت بزرگان کالایی و برخی از تک سهم‌های بزرگ غیرکالایی حاکی از تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به سهام نمادهای بزرگ‌تر دارد. برخی از این سهم‌ها در ماه‌های گذشته به علت ریسک‌های بازارهای جهانی از روند صعودی قیمت جامانده‌اند و تزریق پول هوشمند به برخی دیگر از نمادها با شناوری پایین، نزدیک بودن افزایش سرمایه‌های سنگین و مواردی از این دست نیز باعث تمرکز بیشتر سرمایه‌ها در این بخش از تالار شیشه‌ای است.

ارزش معاملات خرد بورس تهران در روز شنبه رقم 5629 میلیارد تومان را نشان می‌دهد که فاصله زیادی با سقف تاریخی خود ندارد و بیانگر تداوم جریان پرقدرت نقدینگی در بستر بازار سهام است. خالص تغییر مالکیت 729 میلیارد تومانی از سهامداران حقوقی به حقیقی فعال بودن سهامداران حقیقی در نزدیک به 90 درصد خریدهای روز حاکی عطش زایدالوصف سرمایه‌گذاران حقیقی برای کسب سودهای هرچه بیشتر در شرایط فعلی‌است.

در پایان ساعات مجاز خرید و فروش امروز، از 298 نماد فعال بورسی، 193 نماد قیمت پایانی مثبت و 104 نماد قیمت پایانی منفی داشتند. تشکیل صف‌های خرید در 111 نماد بورسی به ارزش 1360 میلیارد تومان در مقابل 140 میلیارد تومان صف فروش در 27 نماد بورسی حاکی از تمایل بیشتر بورس‌بازان به خرید و فروش ماکزیمم و مینیمم قیمت روزانه است. یکی از مهمترین دلایل بروز چنین وضعیتی، مشکلات ادامه‌دار هسته معاملات و آپدیت نشدن آنی قیمت‌ها در پنل‌های کارگزاری است که باعث می‌شود خریداران برای خرید رنج‌های مثبت و سفارش‌های در سقف مجاز روزانه قرار دهند و فروشندگان نیز برای حصول اطمینان از فروش سهام خود و نماندن در پشت سفارش‌های دیگران، با قرار دادن قیمت سفارش‌ها در پایین‌ترین سطح ممکن رنج‌های منفی بکشند.

لازم به ذکر است ارزش معاملات خرد در کل بازار سهام در روز جاری رقم 8263 میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

 

سیگنال دولت به بازار سهام؟

در روزهایی که به نظر می‌رسد عزم دولت برای واگذاری دارایی‌های خود در بازار سهام جدی و قریب‌الوقوع است، عطش فعالان بورسی برای خرید سهم‌های بزرگ‌تر جالب توجه خواهد بود. هفته گذشته وزیر اقتصاد در گفتگوی تلویزیونی از نزدیک بودن واگذاری سهام دولت در شرکت‌های صنایع پالایشی، بانکی، بیمه‌ای، فلزات اساسی و خودرویی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس داد. لازم به ذکر است براساس اظهارات فرهاد دژپسند، دوره فراخوان تا عرضه 10 روزه و به صورت گروه‌های مجزا است و تلاش بر این است که 15 اردیبهشت اولین فراخوان واگذاری شرکت‌های دولتی باشد. همچنین مرحله دوم عرضه شرکت‌های غیربورسی پس از پذیرفته شدن در بورس نیز در راه است.

قرار است این واگذاری‌ها با اعمال تخفیف‌های مشخص شده برای هر صنعت و با توجه به میانگین قیمت معامله شده طی 30 روز کاری قبل از آگهی عرضه صورت بپذیرد. بر این اساس قرار است قیمت عرضه‌ها برای صنعت بانکی و بیمه‌ای به میزان 20 درصد، خودروسازی و صنایع فلزی 25 درصد و صنایع پالایشی و پتروشیمی نیز 20 درصد باشد. در متن تصویب‌نامه هیئت وزیران در تاریخ 20 فروردین اسم برخی از نمادهای بزرگ بورسی نظیر بانک‌های تجارت، صادرات و ملت؛ بیمه البرز و بیمه اتکایی امین؛ ایران خودرو، سایپا، ملی مس و فولاد مبارکه و پالایش نفت تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس آمده است.

 

پول بزرگ، نشانه‌های بزرگ

بورس تهران در اولین روز کاری هفته با ثبت رشد 10655 واحدی (معادل 1.78 درصد) شاخص کل شاهد عبور این نماگر اصلی از مرز 600 هزار واحدی بود. اقبال سرمایه‌گذاران به سهام نمادهای بزرگ‌تر بورسی در کنار اصلاح و درجا زدن قیمت‌ها در نمادهای پرشتاب هفته‌های گذشته از مشخصات اصلی بازار سهام در معاملات امروز به شمار می‌آید. امری که با تداوم جولان نقدینگی و روند ورود پول‌های حقیقی به بازار سهام محقق شد. تشکیل صف‌های خرید در نمادهای بزرگ کالایی در صنایع پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی و هلدینگ‌های مرتبط اگرچه با عرضه سنگین حقوقی‌ها و حفظ شناوری به ثبت ارزش بالای معاملات خرد انجامید اما برآیند عرضه و تقاضا و تحلیل سفارش‌های خرید و فروش نشان می‌دهد علاوه بر سرمایه‌های خرد حقیقی، سرمایه‌های بزرگ حقیقی نیز در سمت تقاضا حضور فعال دارند. از سوی دیگر در نمادهای غیرکالایی نظیر اخابر، رانفور و حکشتی نیز صف‌های خرید رشک برانگیزی با انگیزه‌های متفاوت شکل گرفت که عرضه قطره‌چکانی این سهم‌ها عطش سرمایه‌گذاران برای خرید روزانه را بیش از پیش می‌کند.

در خصوص اقبال سرمایه‌گذاران به سهام شرکت‌های بزرگ‌تر، برخی از فعالان بازار بر این باورند که با توجه به ملاک 30 روزه قیمت‌گذاری در عرضه سهام توسط دولت، میل به افزایش قیمت در این نمادها برای قدرتمند شدن جلوه این عرضه عمومی نیز شدت خواهد گرفت. از طرفی عرضه سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس با تخفیف‌های یاد شده و سهم افراد از این دارایی بالقوه می‌تواند فشار عرضه را نیز بالاتر ببرد و از این حیث نیز برخی بر این باورند که رشدهای فعلی قیمتی ضربه‌گیر عرضه‌های آتی و افت قیمت‌های احتمالی در آینده خواهد بود. در این بین صاحبان سرمایه‌های بزرگتر نیز فعالیت‌هایی در خصوص خرید سهام یاد شده انجام داده‌اند و این سهام این شرکت‌ها بار دیگر در کانون توجهات اهالی بورس قرار گرفته‌است.

مقایسه میان روند شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن و شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی نشان‌دهنده موج تقاضا برای سهام نمادهای بزرگ بورسی است. در روزی که شاخص کل صعود 1.79 درصدی را به ثبت رساند، شاخص کل هم‌وزن 0.8 درصد رشد کرد و شاخص 30 شرکت بزرگ، جهش 2.74 درصدی را به ثبت رساند. در این میان اما توقف نمادهای خودرویی و درجا زدن قیمت سهام بانکی بزرگ‌تر، قطعه‌های دیگر این پازل را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. اما برای اظهارنظر دقیق‌تر در این خصوص باید منتظر معاملات روزهای آینده نیز باشیم.