طلا بیش از 2 درصد اوج گرفت؛ نفت بیش از 4 درصد ریخت

13:05 - 1400/01/21
بهای هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت 18 دوشنبه با رشد 2.4 درصدی به 1684 دلار رسید. افزایش محسوس شمار بیماران «کرونا» در خارج از چین طی چند روز اخیر منجر به اضطراب دوباره بازار جهانی شده و از قیمت اونس به عنوان دارایی امن سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. سازمان بهداشت جهانی اخیرا نسبت به موارد شناسایی شده این ویروس که هیچ ارتباطی با چین نداشته‌اند ابراز نگرانی کرده است.
طلا بیش از 2 درصد اوج گرفت؛ نفت بیش از 4 درصد ریخت

دنیای بورس- نگین دوستدار: این روزها عمدتا کشورهایی غیر از چین در صدر اخبار مربوط به ویروس کرونا ظاهر شدند و توجه کمتری به سوی این کشور متمرکز بود. امروز هم چین تنها 409 مورد جدید به مبتلایان خود اضافه کرد؛ این در حالی است که یک هفته پیش به طور روزانه حدود 2 هزار نفر به لیست شهروندان چینی مبتلا به «کرونا» اضافه می‌شد. در مقابل، شیوع پرشتاب ویروس در کشورهایی چون کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا به تجدید نگرانی فعالان بازار جهانی منجر شده است. کره جنوبی که پنجشنبه گذشته اولین مورد ابتلا به کرونای را اعلام کرد، تا امروز 833 نفر بیمار را شناسایی کرده است. این رقم در ایتالیا نیز به 215 نفر رسیده و منجر به قرنطینه 12 شهر این کشور شده است. شمار مبتلایان تایید شده به کووید-19 در کشورمان هم تا امروز به 61 نفر و تعداد قربانیان آن به 12 نفر رسیده است.

در این میان برخی فعالان بازار جهانی در انتظار اقدامات بانک‌های مرکزی جهان برای وضع سیاست‌های پولی انبساطی هستند. با کاهش نرخ بهره هزینه فرصت نگهداری طلا کاهش خواهد یافت و منجر به شارژ دوباره فلز زرد خواهد شد. با وجود این به نظر می‌رسد مقامات فدرال رزرو آمریکا همچنان چنین اقدامی را ضروری نمی‌دانند و بر وضعیت مناسب اقتصاد این کشور تاکید دارند.

دیروز صندوق بین‌المللی پول هم پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی امسال جهان و چین را کاهش داد. از جمله اخبار جالب توجه امروز آن بود که چین محدودیت‌های قرنطینه شهر «ووهان» را رفع کرده است و این خبر به خودی خود به اضطراب بیشتر در فضای جهانی دامن زد. بعد از گذشت چندین ساعت چین این خبر را تکذیب کرد؛ با این حال این تکذیبیه نیز به بهبود روند بازار جهانی منجر نشد. 
بازگشایی امروز بازار نفت هم با ریزش شدید قیمت همراه شد. به طوری که تا ساعت 18 قیمت نفت برنت با افت 4.5 درصدی به 55.4 دلار بر بشکه رسید. سرعت گرفتن گسترش «کرونا» در چند کشور سبب افزایش نگرانی‌ها در خصوص تقاضای نفت شده است. افت امروز قیمت طلای سیاه جدی‌ترین سقوط از زمانی است که ویروس کرونا به نگرانی اصلی بازار جهانی تبدیل شد.

پیشتر نفت برنت 8 روز صعود متوالی را تا پنجشنبه گذشته تجربه کرد و تنها روز جمعه اندکی عقب نشسته بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که شاهد شتاب گرفتن شمار بیماران در کشورهایی چون ایران، ایتالیا و کره جنوبی هستیم، اضطراب بازار جهانی هم آرام نخواهد گرفت.

از سوی دیگر تعداد دکل‌های نفتی آمریکا هم هفته گذشته برای سومین هفته پیاپی با رشد همراه بود و به بالاترین تعداد از 20 دسامبر رسید.

در حال حاضر تنها حامی قیمت نفت امکان اختلال در عرضه است که ممکن است از طریق لیبی و یا بر اثر تحریم‌های جدید دولت ترامپ بر یکی از زیرشاخه‌های شرکت روس‌نفت امکان پذیرد. پنجشنبه اخیر آمریکا این شرکت بزرگ نفت روسیه را به دلیل کمک به ونزوئلا در فروش نفت تحریم کرد. به این ترتیب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند صادرات نفت ونزوئلا به زودی تحت تاثیر این اقدام قرار گیرد. دیگر اقدامی که ممکن است با کاهش عرضه نفت از قیمت آن حمایت کند،‌ تعمیق کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک است.