وضع جدید صادرات بیلت ایران

12:59 - 1400/01/21
بازار‌های جهانی با رکود مواجهند و صادر‌کننده‌های بیلت ایران با عقب نشینی همراه هستند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از پایگاه خبری فولاد ایران گزارش اخیر پلاتس اظهار کرده که اغلب صادرکنندگان بیلت ایران از بازار عقب نشسته‌اند، چراکه بازارهای فولاد جهان نزولی است. آخرین قیمت‌های پیشنهادی آنها ۳۷۰ تا ۳۷۵ دلار در هر تن فوب بوده، ولی فعالان بازار مطمئن نیستند در شرایط فعلی بازارها، این قیمت‌ها عملی باشد.

اغلب کارخانه‌ها در بازار صادرات نیستند، چون تا ماه مارس پیش‌فروش کرده‌اند از طرفی وضعیت بازار چین نیز به‌عنوان یک خریدار مهم در ابهام است. ظاهرا تنها خبر خوب کاهش هزینه حمل از بنادر جنوبی ایران به بنادر جنوب شرق آسیا از جمله اندونزی بوده که با ۵ دلار افت به ۲۵دلار هر تن رسید. برخی معتقدند قیمت تا ۳۵۰ تا ۳۶۰ دلار هر تن فوب کاهش خواهد یافت.

 

بازارهای بیلت در رکود

این درحالی است که در هفته‌ای که گذشته قیمت بیلت در اغلب بازارها در سراسر دنیا افت داشت. قیمت قراضه در ترکیه نسبت به ۷ژانویه که به اوج ۳۰۵ دلار رسیده بود هفته گذشته تا ۴۵ دلار افت داشت از این‌رو جو بازارهای دیگر را نیز منفی کرد. بیلت سی‌آی‌اس در ۳۹۲ تا ۳۹۵ دلار هر تن فوب به الجزایر فروخته شد؛ ولی پس از آن پیشنهاد‌ها تا ۳۷۵ دلار هر تن فوب نیز شنیده شد.

آخرین قیمت پیشنهادی به شرق آسیا نیز ۳۷۸ دلار هر تن فوب و در شمال آفریقا ۳۸۰ دلار هر تن فوب شنیده شد. در ترکیه نیز بیلت سی‌آی‌اس ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد ولی قیمت موردنظر خریداران از ۳۹۰ دلار بالاتر نیست.