نبض بازار جهانی در دست «کرونا» | موج شایعات بازارها را در می‌نوردد

12:48 - 1400/01/21
تعداد مبتلایان به «کرونا»ی جدید در چین به 1975 نفر رسیده و 56 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. محققان می‌گویند احتمالا تنها طی 13 روز 250 هزار نفر در شهر «ووهان» چین به این بیماری مبتلا خواهند شد. چین برخی از شهرهای خود را مشمول قرنطینه کرده و ورود و خروج برخی شهرها را به کل ممنوع کرده است. مقامات چینی می‌گویند سرعت شیوع این بیماری در حال افزایش است و به همین دلیل سطح هشدار بهداشتی در تمام شهرهای این کشور را به درجه نخست رسانده‌اند.
نبض بازار جهانی در دست «کرونا»  | موج شایعات بازارها را در می‌نوردد

دنیای بورس: از سه‌شنبه هفته گذشته اخبار پیرامون شیوع ویروس «کرونا»ی جدیدی در چین بالا گرفت. رفته‌رفته نگرانی‌ها از شیوع این ویروس زندگی عادی مردم در سراسر دنیا را از روال عادی خارج کرد و البته بازارهای مالی را هم بی‌نصیب نگذاشت.

در طی این 3 روز، مس نزدیک به 350 دلار از سقف قیمت خود در سه‌شنبه فاصله گرفت. هر اونس طلا 25 دلار از کف سه‌شنبه فراتر رفت و نفت تگزاس نیز بیش از 5.5 دلار ریزش قیمت در هر بشکه را تجربه کرد. این رویه در رابطه با دیگر کالاهای پایه مصرفی نیز تکرار شد.

در این میان هر گونه خبر و گمانه‌ای از کنترل و یا درمان این بیماری می‌تواند بازارهای جهانی را متحول سازد. باید به خاطر داشت که بازار کالاهای پایه بعد از توافق فاز نخست چین و آمریکا بر مدار رونق نسبی قرار گرفته بود و انتظار نشانه‌هایی از فاز دوم را می‌کشید. تا آن‌جا که صحبت کاهش تعرفه‌های آمریکا بر روی واردات از چین مطرح شده  و برخی خبرگزاری‌ها اشاره کردند تعرفه 120 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین در میانه فوریه از 15 درصد به 7.5 کاهش خواهد یافت. اگر چه این خبر عملا از سوی مقامات و خبرگزاری‌های مطرح تایید نشده است، با این حال نشانه‌هایی از انتظارات بعدی سرمایه‌گذاران به دست‌ می‌داد.

در این شرایط بازارها تشنه شایعاتی از جنس درمان و تسلط بر ویروس جدید اند. حتی در دقایق پایانی معاملات بورس تهران در جلسه امروز، برخی اخبار از کشف دارو برای این بیماری خبر می‌دادند. این اخبار عموما به منابعی ارجاع می‌دادند که هیچ کدام چنین اخباری را منتشر نکرده بودند. در ادامه خبرگزاری «ایسنا» مدعی شد به رغم اخبار منتشر شده در فضای مجازی هنوز واکسنی برای این بیماری ساخته نشده است. با این حال باید در نظر داشت که ویروس «کرونا»ی جدید کم‌خطرتر از بیماری «سارس» شناخته شده و انتظار کشف درمانی برای آن در آینده کاملا نزدیک وجود دارد.