تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 2 بهمن 98

12:46 - 1400/01/21
پس از انتشار صورت‌های مالی پاییزی تنها یک عامل به صورت مشخص صعود ادامه‌دار سهام را رقم می‌زند و آن ورود بی‌وقفه نقدینگی است. نمادهایی که در پی سودآوری بسیار ضعیف در فصل سوم سال دو روز اخیر را در محدوده کف قیمتی به سر می‌بردند، بعضا امروز شاهد صف خرید بودند. به نظر می‌رسد در این بین کسانی که فارغ از هر گونه تحلیل نموداری و بنیادی تصمیم به ماندن در سهام و «هیچ کاری نکردن» گرفته‌اند بیشترین سود در روزهای اخیر را کسب کرده‌اند.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 2 بهمن 98

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در معاملات آخرین روز هفته 5202 واحد صعود کرد و با رسیدن به سطح 411211 واحد سقف جدیدی را به ثبت رساند! گویی هضم شوک صورت‌های ضعیف مالی به بیش از 2 روز فرصت نیاز نداشت. قریب به یقین شرکت‌های سهامی در پاییز ضعیف‌ترین عملکرد فصلی خود را طی یک سال اخیر به نمایش گذاشتند و این مساله به خصوص در نمادهای بزرگ (اصطلاحا شاخص‌ساز) نمود بیشتری داشت. با این حال جریان قدرتمند نقدینگی به تمام واقعیت‌های سهام «نه» گفته است و همچنان صعود قیمت‌ها و نماگرها را رقم می‌زند.

آمار شگفت‌انگیز معاملات چهارشنبه

در آخرین روز هفته نه تنها تعداد نمادهای پرتقاضا و بر مدار رشد کاهشی نشان نداد، بلکه به طور محسوسی افزایش یافت. این مساله به خصوص در رابطه با صف‌های خرید قابل‌ پیگیری است. در حالی که روز سه‌شنبه 164 نماد بورسی کار خود در محدوده مثبت قیمتی به پایان بردند، امروز 247 نماد معاملات پایانی را در محدوده مثبت ثبت کردند. این در حالی است که در معاملات پایانی دیروز شاهد افزایش فشار فروش بودیم و در معاملات امروز معاملات با تقاضای قدرت‌مندتری به پایان رسید.

تعداد صف‌های خرید نمادهای بورس در معاملات دیروز 90 نماد به ارزش 224 میلیارد تومان بود و این عدد در معاملات امروز 113 نماد به ارزش 431 میلیارد تومان را شامل می‌شد.

در عین حال خبری از حمایت تمام‌قوای حقوقی‌ها از سهام نیز در کار نبود که روند رو به صعود بازار را بتوان به آن نسبت داد. در حالی که تغییر مالکیت‌های روز گذشته بورس، 112 میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی بود این عدد برای روز جاری نیز 184 میلیارد تومان به سمت سهامداران خرد بود.

در این شرایط این سوال کاملا پررنگ به نظر می‌رسد: از روز گذشته تا به امروز چه چیزی تغییر کرد؟

شاهد بی‌اعتنایی بازار به سایر بهانه‌ها

حتی اگر این فرض را بپذیریم که صعود قیمت سهم به غیر از مبانی سودآوری، منطق و پشتوانه‌های دیگری نیز دارد باز هم نشانه‌های مخالف دیگری می‌توانیم پیدا کنیم.

یک مثال معروف در سال‌های اخیر میان اهالی بازار شکل گرفته است: کسی خودرویی‌ها را برای سود آن‌ها نمی‌خرد. تا آن‌جا که حتی برخی با دیدن سودآوری خودروسازان اشاره می‌کنند که این مساله می‌تواند مانع از ادامه صعود قیمت سهم شود. چرا که (مثلا) به افزایش سرمایه کمتری برای خروج از شمولیت ماده 141 نیاز است. با این وجود روز گذشته «خساپا» که در پاییز سود ساخت و «خودرو» که در پاییز زیان سنگین دیگری را ثبت کرد هر دو افت قیمت را ثبت کردند و امروز هر دو به مدار مثبت بازگشتند.

در رابطه با سودآوری هم کافی است نگاهی به روند قیمتی نمادهای نسبتا مطرح فلزات اساسی یا دیگر گروه‌ها انداخت. بعضی از نمادهای تولیدکننده فلزی در اتفاقی غیر معمول در فصل سوم سال حتی به محدوده زیان‌آوری وارد شدند و دو روز قبلی را با افت کاملا محسوس قیمت سپری کردند. همین نمادها امروز در محدوده صف خرید قفل بودند.

ممکن است در توجیه روند صعودی سهام به این دلیل استناد شود که بازار پیش از این بر مدار تحلیل رشد نکرده که بعد از این نیز بخواهد به مدار آن بازگردد. در این صورت چرا نمادهای کوچک و بزرگ بازار دو روز گذشته را تا کف قیمتی نزول کردند؟

مساله تجدید ارزیابی‌ها، افزایش سرمایه‌ها، سودآوری، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال همه و همه در سایه جریان نقدینگی قرار گرفته است و این مساله سبب می‌شود تا رصد این جریان مهم‌ترین مولفه برای کسب سود در کوتاه مدت باشد.