پیش بینی آینده بازارها با افزایش تنش ایران و امریکا

بازیگران بورس هفته دوم دی| حقیقی های بازار می خرند

12:30 - 1400/01/21
حقیقی ها در مقام بازیگران بورس در هفته دوم دی همچنان در مقام خرید بودند. از دید تحلیلگران، در هفته پیش‌رو رفتار بازار سهام ممکن است متاثر از ریسک‌های پدیده آمده غیراقتصادی قرار گیرد.
بازیگران بورس هفته دوم دی| حقیقی های بازار می خرند

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سهام در ادامه روند صعودی خود، هفته گذشته را نیز با ثبت بازدهی ۴/ ۶ درصدی سپری کرد و به این ترتیب همچنان پیشتازی خود را در میان دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری موازی ادامه داد. در این میان بازیگران بازار سهام نیز به معاملات پرحجم خود ادامه دادند و معامله‌گران خرد که در تمامی روزهای هفته گذشته در نقش خریدار ظاهر شدند، توانستند رکوردی مناسب را در تغییر مالکیت‌ها ثبت کنند.

به این ترتیب در مجموع هفته گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد و در نهایت ششمین هفته متوالی با خالص خرید مثبت بازیگران حقیقی به پایان رسید.

جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته در هفته گذشته نشان می‌دهد که خرید سهام فرآورده‌های نفتی در صدر لیست اولویت‌های حقیقی‌ها قرار گرفت، به‌طوری‌که بیش از ۱۰۳ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی منتقل شد. در این میان توجه سهامداران خرد به خریدهای سهام بنیادی نیز قابل‌توجه بود، به‌طوری‌که جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران به ترتیب از سه گروه پالایشی، فلزی و شیمیایی در کانون توجه معامله‌گران قرار داشت.

بر این اساس در مجموع هفته، خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «شبندر» به بیش از ۸۳ میلیارد تومان رسید. دو نماد «فولاد» و «شیران» نیز خالص خرید بیش از ۴۲میلیارد تومانی را تجربه کردند. در مقابل اما بیشترین خالص خرید بازیگران عمده به جمع‌آوری سهام کانه‌های فلزی تعلق داشت، به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به حدود ۱۸میلیارد تومان رسید.

تحلیلگران معتقدند در هفته پیش رو با ریسک های پدیده از عوامل غیر اقتصادی ناشی از ترور قاسم سلیمانی، رفتار معاملاتی در هفته پیش رو توسط بازیگران بورسی دستخوش تغییرات جدی قرار گیرد. باید در انتظار واکنش بازار ماند.

همچنین خواندیم: بازارهای برنده هفته دوم دی / نمودار بازدهی 9 بازار

 

شروع هفته با خریدهای سنگین در « ونوین »

بورس تهران درحالی معاملات روز شنبه را با جهش ۸/ ۱ درصدی شاخص کل آغاز کرد که در این روز سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود توانستند بیش از ۱۷۵میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند.

در این میان بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته به جمع‌آوری سهام بانک اقتصادنوین تعلق داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «ونوین» به ۳/ ۲۲میلیارد تومان رسید. در ادامه این روند نیز معامله‌گران حقیقی به جمع‌آوری سهام گروه شیمیایی و به‌‌خصوص دو نماد سرمایه‌گذاری صنایع ‌شیمیایی ‌ایران و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان پرداختند. بر این اساس خالص خرید ۱۹میلیارد تومانی در هر کدام از دو نماد «شیران» و «پترول» شکل گرفت.

این درحالی است که سهامداران عمده بیشترین حمایت را در روز شنبه از نمادهای معدنی و دوقلوهای سنگ‌آهنی داشتند. در نهایت نیز خالص خرید ۱۱میلیارد تومانی در چادرملو و ۳/ ۹میلیارد تومانی در گل‌گهر را ثبت کردند.

بیشتر بدانیم: بررسی واکنش تاریخی بورس به شوک‌های غیراقتصادی؟/ التهاب بازارها با شهادت سپهبد سلیمانی
 

 

تمایل به جمع‌آوری سهام فولادی

بازیگران خرد بورسی در ادامه روندهای هیجانی خود و خریدهای پرحجم، روز یکشنبه نیز توانستند معاملات پررونقی را در کارنامه خود ثبت کنند، به‌طوری‌که در این روز حدود ۲۰۰میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد که بیشترین میزان از این رقم به  معاملات سیمان فارس و خوزستان تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها در این نماد به بیش از ۳۵میلیارد تومان رسید.

در این میان شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به‌عنوان سهامدار عمده «سفارس» به عرضه ۵۶میلیون سهم مزبور پرداخت.  در این روز خرید و فروش‌های متعددی در میان نمادهای فولادی شکل گرفت. به‌طوری‌که فولاد مبارکه اصفهان با واگذاری ۸میلیون سهم از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا مواجه شد.

این حقوقی روز شنبه نیز ۳میلیون و ۷۰۰هزار سهم «فولاد» را واگذار کرده بود. این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشرو به خرید ۶۰هزار سهم فولاد امیرکبیرکاشان پرداخت. فولادکاوه جنوب کیش نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده را تجربه کرد. به‌طوری‌که ۲۰۰هزار سهم از سوی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثربهمن و ۵۰هزار سهم دیگر نیز توسط شرکت مادرتخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا خریداری شد.

این درحالی است که تولیدی فولاد سپید فراب کویر با عرضه سنگین از سوی سهامدار عمده مواجه شد. سهامدار عمده «کویر» که مالک ۵۷/ ۴۵درصدی سهم است، یک شخص حقیقی بوده که اقدام به فروش ۴۰میلیون سهم کرد. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس نیز به عرضه ۱۴میلیون سهم ملی مس ایران پرداخت. این درحالی است که موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران به‌عنوان دیگر حقوقی فعال در «فملی»، ۳۰۰هزار سهم خریداری کرد.

همچنین بخوانیم:  پیش بینی 10 استراتژیست از آینده بازارها با افزایش تنش ایران و آمریکا
 

 

«حفاری» در کانون توجه معامله‌گران

تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در بازار روز دوشنبه نیز با حفظ نقدینگی در زمین سهامداران خرد همراه شد و به این ترتیب ۱۷۶میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی خارج و به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. در این میان بیشترین خرید معامله‌گران خرد به جمع‌آوری سهام حفاری شمال تعلق داشت که با خالص خرید بیش از ۱۹میلیارد تومانی سهام مزبور همراه شد. در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام «حفاری»، سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری مهرگان تامین پارس به عرضه ۳۰میلیون سهم پرداخت.

 

ایجاد تعادل در زمین بازی سهامداران

خرید و فروش‌های بازیگران بورسی در جریان معاملات سه‌شنبه با روندی متعادل دنبال شد. به‌طوری‌که در نهایت تنها ۵میلیارد تومان نقدینگی به زمین بازی سهامداران خرد منتقل شد. در این روز معامله‌گران حقیقی به خرید سهام پالایش نفت بندرعباس تمایل زیادی نشان دادند و در نهایت خالص خرید ۱۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی را در این نماد ثبت کردند. توسعه‌ صنایع‌ بهشهر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران خرد بود که با خریدهای صورت گرفته، جابه‌جایی ۶/ ۸میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های بازار شکل گرفت.

در این میان به‌دنبال تقاضای بالا در خرید سهام مزبور، حقوقی فعال در شرکت یعنی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به عرضه بیش از ۲۰میلیون سهم پرداخت.

 

پایان هفته در زمین حقیقی‌ها

سرانجام معامله‌گران خرد آخرین روز کاری هفته را نیز با خالص خرید ۱۴۶میلیارد تومانی سپری کردند که در این میان بخش عمده‌ای از خریدها به جمع‌آوری سهام همراه اول تعلق داشت؛ به‌طوری‌که ۵/ ۳۰میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «همراه» منتقل شد.

در این میان به‌دنبال تقاضای بالای سهامداران حقیقی به خرید سهام مزبور، سهامدار عمده «همراه» یعنی مخابرات ایران به عرضه بیش از ۲۶میلیون سهم پرداخت. البته «اخابر» در معاملات روز دوشنبه و سه‌شنبه نیز در نقش فروشنده ظاهر شده بوده و طی این دو روز حدود ۵میلیون سهم «همراه» را واگذار کرده بود.

همچنین خواندیم: گزارش تصویری از وضعیت بورس هفته 7 تا 11 دی 98

بازیگران بورس هفته دوم دی| حقیقی های بازار می خرند0

خواندن این مطالب را هم از دست ندهیم: