کمیسیون اقتصاد دولت افزایش سرمایه ها را بررسی می کند

تصمیم درباره تجدید ارزیابی ها/ دوشنبه هفته پیش رو

12:27 - 1400/01/21
برخی منابع گفته اند که آیین نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هفته آینده دوشنبه با حضور وزرای عضو کمیسیون اقتصاد دولت بررسی میشود. البته هنوز در خصوص تصمیم نهایی در این خصوص اظهارنظری صورت نگرفته اما قرار است دوشنبه هفته پیش رو در این خصوص جلسه ای برگزار شود.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از اقتصاد بیدار، در حالی که بسیاری از شرکت‌های بورسی در انتظار تصویب آیین نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی هستند تا افزایش سرمایه خود را ثبت کنند، خبرها حاکی از آن است که دوشنبه هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزرای عضو کمیسیون اقتصاد دولت برای بررسی نهایی این موضوع، برگزار میشود.

این در حالی است که شرکت‌های بورسی به خصوص بانک‌ها و خودرویی‌ها در انتظار تصویب این مهم برای اجرایی کردن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی هستند، تا بتوانند صورت‌های مالی خود را بهبود داده و با کاهش زیان انباشته خود، سود سهم را افزایش دهند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف اصلاح ساختار مالی بنگاه‌های تولیدی و تقویت بازار سرمایه، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم را به منظور معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به دولت ارائه کرد اما با این حال برخی از کارشناسان نظر مخالف داشته و این مسئله را تنها زیباسازی صورت‌های مالی می‌دانند.

با این اوصاف نظر موافق و مخالف به دولت هم کشیده شد، درواقع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به منزله عدم رعایت استاتداردهای حسابداری و همچنین تحقق درآمد در آن سال تلقی و آن را مشمول مالیات بر درآمد دانست، این در حالی است که  در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی را به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و کارآمدسازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی با رعایت شروط مذکور مجاز دانسته است. در نهایت این مهم به میز تصمیم‌گیری دولت رسید.

تصمیم درباره تجدید ارزیابی ها/ دوشنبه هفته پیش رو20

این مطلب را «دنیای بورس» را فراموش نکنید:  افزایش سرمایه چیست؟/ انواع آن را بشناسیم