لبنی ها بعد از اصلاح قیمت بنزین/ ارزش صادرات

درحالی که صادرات محصولات لبنی ایران به بیش از 750 میلیون دلار رسیده که براساس گزارش صنایع لبنی ایران بعد از اصلاح قیمت بنزین هیچ تغییر قیمتی در لبنی ها اتفاق نیفتاده است. البته برخی گزارش های میدانی نیز معتقد است که این خبر نمیتواند درست باشد.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از تسنیم، میرسلیم تیموری، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی در نشستی خبری گفت: نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام 2390 تومان است اما این محصول به قیمت 2700 تومان به کارخانه‌های لبنی فروخته می‌شود .

وی افزود: با توجه به یارانه‌ای که به تولید شیرخام اختصاص می‌یابد قیمت این محصول در ایران در مقایسه با سایر کشورها کمتر است اما در صورتی که حتی دلار 4200 تومانی نیز به واردات نهاده‌ها اختصاص نیابد، قیمت تمام شده شیر خام در حدود 3400 تا 3700 تومان خواهد بود که این رقم کمتر از 30 سنت و نرخ جهانی است  که این امر نشان از بهره‌وری تولید در ایران دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: در کشورهای اروپایی فاصله میان نرخ شیر خام و شیر استریل شده 5 برابر است اما در ایران این محصول با کمتر از 2 برابر قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد که نشان از بهره‌وری از صنایع لبنی است. نظارت دولت فقط بر قیمت فرآورده‌های لبنی است اما نظارتی بر نرخ پتروشیمی‌ها کارتن‌سازی‌ها و حمل و نقل ندارد.

تیموری درخصوص وضعیت ارز برگشتی صنایع لبنی گفت: فعالان این بخش جهت صادرات محصولات مشکلی برای برگشت ارز حاصل ندارند و تمام آن را به داخل بر می‌گردانند. در حالی که دولت می‌گوید افزایش سه برابری قیمت بنزین اثری در سایر محصولات ندارد اما باید توجه داشت حمل و نقل در صنایع مختلف بویژه در صنایع لبنی تاثیرگذار است.

 

اثرات اصلاح نرخ بنزین

وی گفت: 14 محصول صنایع لبنی با وجود اصلاح قیمت بنزین تغییری نیافته و اگر برندی در بازار اقدام به افزایش قیمت کند، تخلف است. همچنین محصولاتی که شامل قیمت‌گذاری مستقیم دولت نمی‌شوند در صورتی که ضوابط موجود را برای اصلاح قیمت محصول رعایت نکرده باشند نیز تخلف است. در صورتی که متغیرهای اقتصادی دیگر تغییری نداشته باشد، قیمت فرآورده‌های لبنی تا پایان سال نیز تغییری نخواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی درخصوص اینکه آیا درخواستی مبنی بر افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به سازمان حمایت برده‌ شده،گفت: با توجه به اینکه نرخ شیر خام حدود 2650 تومان به جای 2390 تومان مصوب به دست می‌رسد درخواست افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی داشتیم اما در صورتی که دولت بتواند بر بازار نظارت داشته باشد و نرخ شیر خام به قیمت مصوب در اختیار صنایع لبنی قرار گیرد افزایش قیمتی نیز در بخش این فرآروده‌ها نخواهیم داشت.

تیموری درباره اینکه فرآورده‌های لبنی ایران بعد از تحریم‌های آمریکا به چه کشورهایی صادر می‌شود؟ گفت: عمده صادرات این بخش به کشورهای عراق، افغانستان و روسیه در حال انجام است که با توجه به امضای تفاهمنامه و ورود ایران به منطقه اوراسیا صادرات به روسیه در حال افزایش است.کشورهای حاشیه خلیج فارس ژاپن، آمریکا و آذربایجان نیز از جمله دیگر کشورهایی هستند که فراورده‌های لبنی ایران را وارد می‌کنند.

 

ممنوعیت صادرات برخی از فرآورده ها به عراق

وی در پاسخ به سوال آیا عراق ممنوعیتی بر صادرات محصولات لبنی ایران بسته است یا خیر؟ گفت: عراق واردات برخی از محصولات لبنی مانند ماست و دوغ را به کشور خود ممنوع کرده اما در خصوص صادرات دیگر فرآورد‌های لبنی مشکلی وجود ندارد. حدود 400 هزار تن شیر خام معادل 750 میلیون دلار فرآورده لبنی در سال جاری به دیگر کشورها صادر می‌شود که در مقایسه با سال گذشته تغییر زیادی ندارد. در صورتی که عراق محدودیت واردات نگذاشته بود صادرات در سال جاری افزایش بیشتری داشت.

 تیموری در واکنش به درخواست دامداران برای صادرات شیر خشک به دیگر کشورها گفت: در صورتی که شیرخشک به دیگر کشورها صادر شود در واقع شیری که باید در داخل بازار عرضه شود به دیگر کشورها مانند عراق صادر خواهد شد و دولت مصرف کنندگان دیگر کشورها نیز یارانه پرداخت می‌کن

Submitted by admin on