استیضاح ترامپ/ نظرسنجی ها چه می گویند؟

12:25 - 1400/01/21
درحالی که به روزهای تایید استیضاح ترامپ در کنگره نزدیک میشویم که دموکرات ها اصرار دارند که دلایل و اسنادی دارند که محکه پسند است و میتواند منجر به برکنار ترامپ شود اما در سوی دیگر جمهوریخواهان معتقدند دلایل متقن و اسناد معتبری فعلا وجود ندارد و حتی در صورت استیضاح ترامپ، برکناری وی بعید به نظر میرسد. نشریه هیل البته در تازه ترین نظرسنجی خود اعلام کرده که حمایت عمومی برای برکناری ترامپ از ریاست جمهوری در نظرسنجی اخیر نسبت به دفعه قبل با کاهش روبه رو شده است.

به گزارش «دنیای بورس»، نشریه هیل (نشریه وابسته به کنگره) در گزارشی نتایج نظرسنجی اخیر سی ان ان که موسسه نظرسنجی اس اس آر اس  آن را انجام داده است، نشان می دهد حمایت عمومی از برکناری دونالد ترامپ در حال کاهش است.

براساس این نظرسنجی که نتایج آن دوشنبه شب منتشر شد، 45 درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقدند ترامپ باید استیضاح و از کار برکنار شود که نشان دهنده کاهش پنج درصدی حامیان استیضاح ترامپ در مقایسه با ماه نوامبر است.

47 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی هم مخالف استیضاح و برکناری ترامپ هستند. این رقم در نظرسنجی ماه گذشته 43 درصد بود. 9 درصد از شرکت کنندگان نیز پاسخ داده اند که نظر خاصی در این زمینه ندارند.

نتایج این نظرسنجی همچنان از آن حکایت دارد که حمایت دموکرات ها از استیضاح نیز در حال کاهش است.

در ماه نوامبر 90 درصد از شرکت کنندگان دموکرات در نظرسنجی گفتند از استیضاح ترامپ و برکناری وی از ریاست جمهوری حمایت می کنند. اما نتایج نظرسنجی اخیر نشان می دهد، اکنون 77 درصد از دموکرات ها چنین دیدگاهی دارند. پنج درصد از جمهوریخواهان شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند از استیضاح و برکناری ترامپ حمایت می کنند. این رقم در ماه نوامبر 10 درصد بود.

البته هنوز تعداد بسیار زیادی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند ترامپ از اختیارات خود به عنوان رئیس جمهور سوء استفاده کرده است تا بتواند در برابر رقیب خود در انتخابات 2020 به امتیازهایی دست یابد. 51 درصد می گویند وی از کاخ سفید سوء استفاده کرده است، درحالی که 43 درصد با این نظر مخالف هستند .

درباره اینکه آیا مجلس نمایندگان آمریکا مدارک کافی برای استیضاح رئیس جمهور در اختیار دارد یا نه، هنوز هم اختلاف نظرهایی وجود دارد. 47 درصد معتقدند مدارک کافی برای استیضاح ترامپ وجود دارد و 48 درصد معتقدند چنین مدارکی موجود نیست.

نظرسنجی سی ان ان که 1,005 بزرگسال در آن شرکت کردند، بین 12 دسامبر و 15 دسامبر انجام شد.

 

  • حمایت تاریخدانان از استیضاح

در همین حال بیش از هفتصد تاریخدان با امضای نامه ای سرگشاده از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا خواستند دونالد #ترامپ را استیضاح کنند و تاکید کردند بی اعتنایی وی به حاکمیت قانون، قانون اساسی را در معرض خطر قرار می دهد.

در این نامه که توسط گروه "حفاظت از دموکراسی" منتشر شده آمده است : اگر اقدامات خلاف ترامپ در سطح استیضاح نباشد، در عمل هیچ اقدام دیگری در چنین سطحی نخواهد بود.

نویسندگان این نامه تاکید دارند که موارد متعدد و فاحش سوء استفاده از قدرت از سوی ترامپ، دقیقا همان چیزی است که نویسندگان قانون اساسی آمریکا هنگام نوشتن قانون استیضاح و برکناری رئیس جمهوری در نظر داشتند. آنها با استناد به الکساندر همیلتون، اشاره کردند که جرایم منتسب به ترامپ همان چیزی است که نویسندگان قانون اساسی آمریکا را نگران می کرده است که اعضای قدرتمند حکومت به مزدور خرابکاری خارجی تبدیل شوند.

در این نامه آمده است : ممانعت غیرقانونی رئیس جمهور در کار مجلس نمایندگان امریکا که به درستی به دنبال اسناد و شهادت شاهدان در اجرای وظیفه نظارتی اش است، نشان دهنده تحقیر گستاخانه حکومت منتخب است. از این رو تلاش وی برای توجیه این ممانعت بر مبنای این که قوه مجریه از مصونیت کامل برخوردار است، مبنایی ساختگی است که اگر تحمل شود رئیس جمهور را به سلطانی منتخب تبدیل می کند که ورای قانون است.

امضا کنندگان این نامه این گونه نتیجه گیری کردند که رفتارهای ترامپ مصداق آنچه است که همیلتون از آن به عنوان عوام فریبی بی اخلاق یاد می کند و تاکید دارند که تحقیر حاکمیت قانون و آسیب مکرر به دموکراسی از سوی ترامپ نیازمند استیضاح است.

گروه "حفاظت از دموکراسی" پیش تر در ماه جاری نامه جداگانه ای به امضای بیش از 500 حقوقدان منتشر کرد که در آن خواستار استیضاح رئیس جمهور شده بودند. در این نامه آمده بود که شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ترامپ از طریق فشار بر یک کشور خارجی برای تحقیق درباره رقیب سیاسی اش، قسم خود را شکسته است.