گزارشی درباره احتمال موافقت بانک مرکزی

جلسه دولت با مجلس/ وام « خودرو » و « خساپا » نهایی می شود؟

موضوع اعطای تسهیلات به خودروسازان توسط بانک مرکزی هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است اما به نظر جلسه چهارجانبه ای با حضور وزیر صمت، نمایندگان مجلس، مدیران خودروساز و مقامات بانک مرکزی صورت گرفته که در صورت موافقت نهایی قرار است در قالب اوراق قابل واگذاری به بخش های تامین کننده صورت گیرد. جزییات مربوط به تازه ترین تحولات مربوط به تسهیلات خودروسازان را در پایین دنبال کنید.

به گزارش «دنیای بورس»، پرشین خودرو به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شده، بانک مرکزی با طرحی به منظور حل بخشی از مشکل تامین مواد اولیه صنعت خودرو موافقت کرده است. بر اساس تازه ترین خبرها، بانک مرکزی در قالب طرح عرضه اوراق با تامین اعتباری در حدود 900 میلیارد تومان برای کمک به هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا موافقت نموده است که این اوراق قابل واگذاری به بخش های تامین کننده مواد اولیه قطعه سازان از جمله بخش های فولادی و پتروشیمی ها خواهد بود.

در گزارش دیگری که خبرگزاری فارس منتشر کرده، به گفته حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع مجلس، جلسه با وزیر صنعت و مدیران خودروساز در خصوص طرح موضوع اعطای تسهیلات به خودروسازان انجام شده است. به گفته فولادگر جمع‌بندی این مسئله در کمیته‌ای ویژه انجام خواهد شد. سال گذشته پرداخت تسهیلات به صنعت خودرو مصوب شد که به دو شکل ریالی و ارزی مطرح شد اما به گفته فولادگر فقط بخشی از آن مصوبه عملی شد که در پرداخت بدهی قطعه‌سازان به خودروسازان و بهبود وضع تولید مؤثر بود. اکنون اما در نیز این بحث مطرح است که مصوبه قبلی دوباره برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی اجرا شود، البته فولادگر تاکید دارد که باید در مورد تاریخ اجرای آن بررسی شود، زیرا مصوبه قبلی منقضی شده است. همچنین براساس خبر خانه ملت، ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از تامین نقدینگی موردنیاز قطعه سازان ظرف دو هفته آینده و تصویب آن در شورای پول و اعتبار خبر داد. 

تامین نقدینگی و مشکل اقتصادی ماه هاست به معضل جدی و لاینحل برای صنعت قطعه سازی تبدیل شده است چنانچه بیشتر واحدهای قطعه سازی دیگر توان تامین نیازهای مالی برای تامین مواد اولیه تولید را ندارند در حالی که کماکان تسهیلات مصوب سال گذشته دولت نیز در بن بست تصمیمات مسئولان قرار دارد.

با این وجود همچنان قطعه سازان با عزم و اراده جدی و با وجود مشکلات در حال تامین خودروسازان هستند به طوری که اخیرا جمعی از تامین کنندگان و قطعه سازان اصلی در میثاق نامه ای با ایران خودرو قول تحقق تامین و تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو را دادند. تلاش خودروسازان و قطعه سازان برای افزایش تولید طی ماههای آتی در شرایطی با امضاء این میثاق نامه جدی تر می شود که بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، با وجود روند افت تولید خودروهای سواری در هشت ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اما تولید ماهانه خودروسازان بزرگ کشور در آبان نسبت به مهرماه روند صعودی داشته است.

رشد تولید خودروسازان در آبان ماه نسبت به ماه قبل از آن در حالی صورت گرفته که بخشی از بزرگان زنجیره ساخت و تامین با وجود فشار شدید مالی، تمام تلاششان را برای افزایش تولید بکار گرفتند. به گفته فعالان قطعه ساز، با اجرای این طرح به هر یک از دو شرکت ایران خودرو و سایپا 900 میلیارد تومان اعتبار جهت تامین مواد اولیه قطعه سازان اختصاص داده خواهد شد.

قطعه سازان با اشاره اینکه این رقم فقط تامین مواد اولیه یک ماه قطعه سازان را پاسخ خواهد داد، بر لزوم اختصاص اعتباراتی به صورت ماهیانه به خودروسازان معتقدند چنانچه به دو شرکت بزرگ خودروساز کشور ماهیانه 4 هزار میلیارد تومان اعتبار خرید برای تامین مواد اولیه قطعه سازان اختصاص داده شود امکان تولید روزانه دو هزار دستگاه محصول برای هر یک از دو شرکت سایپا و ایران خودرو فراهم خواهد بود.

Submitted by admin on