ریسک انتظارات مازاد در «چکاپا»/ رشد کاغذ پارس در فضای مبهم

12:18 - 1400/01/21
سهام کاغذ پارس در حالی رشدهای افسارگسیخته‌ای را تجربه کرده است که فضای بی‌خبری موجود نگرانی از نوسان آتی این سهم را به وجود آورده است.

دنیای بورس: یکی از دلایل رشد قیمتی سهام کاغذ پارس را می‌توان به انتظار برای راه‌اندازی طرح جدید تولید ظروف سلولزی مرتبط دانست. اما نکته نگران‌کننده این‌که سهام این شرکت در فضای مبهم از آینده این طرح و اثر آن بر سودآوری رشد می‌کند.

گرچه فضای بی‌خبری بهانه خوبی برای داغ کردن این سهم تا سطوح کنونی بود اما همین فضا می‌تواند ریسک بالای معاملات این نماد را پس از رشد بیش از 162 درصدی از ابتدای تابستان و رشد حدود 100 درصدی از ابتدای پاییز به دنبال داشته باشد.

نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در خصوص طرح مزبور داشت. گرچه این طرح در نوع خود در کشور منحصر به فرد بوده و کاغذ پارس نیز به نظر می‌رسد گام مثبتی در این خصوص برداشته است اما باید در خصوص انتظارات مازادی که در این خصوص در حال شکل گرفتن است هشدار داد. در خصوص میزان سود این شرکت نیز می‌توان به انتظار برای سود حدود 59 تومانی برای سال مالی منتهی به آبان 98 اشاره کرد. شرط افزایش سود این شرکت رشد نرخ دلار در بازار آزاد و موج تورمی در اقتصاد کشور به نظر می‌رسد. در این میان محرک دوم سودآوری راه‌اندازی طرح جدید و اثر سودآوری این شرکت است که در بالا به نگرانی از ابهام موجود اشاره شد.