دلیل اختلاف/ چرا سود مرکب بانک ها حذف نمیشود؟

12:12 - 1400/01/21
مجلس درحالی زمان حذف سود مرکب تسهیلات بانکی را از سال 92 تعیین کرده که شورای نگهبان معتقد است زمانی نمی توان برای این محاسبه تعیین کرد.

به گزارش«دنیای بورس» یکی از عوامل عدم تحقق شعار رونق تولید رویه نادرست و غیرقانونی در برخی بانک‌ها از سنوات گذشته با عنوان دریافت سود مرکب است. «بهره مرکب {سود} مرکب نوعی بهره است که در آن میزان بهره به اصل سرمایه اضافه می‌شود و در نوبت‌های بعدی علاوه بر اصل سرمایه‌گذاری، به بهره نیز بهره تعلق می‌گیرد.» (روزنامه دنیای اقتصاد. ۲۶ مرداد ۱۳۸۵) اصلاح رویه نحوه پرداخت تسهیلات، محاسبه سود، سودهای مرکب و بسیاری از موارد ضروری است اما برخی بانک‌ها برای اصلاح مقاومت می‌کنند و حتی اطلاع درست و کافی از قانون ندارند

 پیمان پورنصیری، نائب‌رئیس شورای راهبردی اداره‌ مشارکت مدنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در همین رابطه به تسنیم می‌گوید: به همین علت مصوبه حذف سود مرکب توسط بانک ها که شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد کرده بین شورای نگهبان و مجلس باقی مانده ‌و امید است بزودی تعیین تکلیف شود. مجلس ، زمان حذف سود مرکب تسهیلات بانکی را از سال 92 به بعد محاسبه و تعیین کرد اما شورای نگهبان معتقد است در صورت تلقی شدن ربا برای سود مرکب ، نمی توان زمانی را تعیین کرد.