صف فروش خودرویی‌ها جمع شد/ کاهش فشار فروش با حذف اثر بنزین؟

دلیل تشکیل صف فروش در خودروهایی و بعد از آن برچیده شدن آن چه بود؟ پرسش به این سوال را در مطلب پیش رو بخوانید.

به گزارش «دنیای بورس»، در معاملات امروز خودرویی‌ها طی معاملات ابتدی بازار با افزایش فشار فروش تا کف قیمتی حرکت کردند و با صف فروش مواجه شدند. در لحظه تنظیم این گزارش اما صف فروش سهام خودروسازان جمع‌آوری شده بود. باید گفت با وجود شرایط بنیادی همچنان بهانه تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای گروه فعال است.

 بعضا تحلیل‌ها از اثر افزایش قیمت بنزین بر فروش شرکت‌های خودرویی شنیده می‌شود. اما اینکه اثر قیمت بنزین بر خودرویی‌ها چیست و این موضوع که دلیل رشد قیمت سهام خودرویی چیست را باید تا حدودی تفکیک کرد.

 به صورت مشخص خودرویی‌ها در بدترین وضعیت بنیادی خود قرار دارند و رشد قیمتی سهام این گروه ربطی به وضعیت بنیادی این صنعت ندارد. به بیان دیگر علت رشد سهام خودرویی را باید در انتظار برای افزایش سرمایه سنگین این گروه اشاره کرد. در این خصوص پیش‌تر به دارایی‌های ایران‌خودرو، اثر افزایش سرمایه بر سهام «خودرو» و همچنین شایعه افزایش سرمایه 2 هزار درصدی پرداخته شده بود.

 بر این اساس اگر بهانه افزایش فشار فروش در سهام خودرویی گرانی بنزین است باید گفت باید در انتظار بازگشت قیمتی سهام خودرویی بود. به صورت کلی نیز نمی‌توان افزایش قیمت بنزین بر تقاضا خودرو به دلایل مختلف چندان اثرگذار نیست. اما موضوع دیگر که ممکن است فشار فروش را در معاملات امروز بر سهام خودرویی افزایش داده باشد می‌توان عدم موفقیت در ادامه مسیر صعودی در این گروه طی روزهای اخیر عنوان کرد.

 بر این اساس سهام خودرویی به دنبال فشار فروش مسیر نزولی را در پیش گرفتند و طی روزهای معاملاتی اخیر با وجود افزایش تقاضا اما در نهایت در قیمت‌های منفی به معاملات خود پایان دادند. در این میان رویه معاملاتی امروز متفاوت بود و جمع شدن صف‌های فروش نسبتا سنگین می‌تواند مسیری معکوس را در معاملات رقم بزند. بر این اساس به نظر می‌رسد وضعیت معاملات سهام خودرویی تا پایان بازار همچنان مورد توجه باشد.

 در خصوص تفاوت رویه معاملاتی امروز با روزهای اخیر باید گفت طی روزهای اخیر موج‌های افزایش تقاضا تا میانه بازار رشد سهام خودرویی تا درصدهای مثبت را به دنبال داشت اما در ادامه فشار فروش سهام را به مدار منفی می‌کشاند ولی امروز فشار فروش در نیمه اول خودرویی‌ها را به صف فروش کشاند و جمع شدن سهام در صف فروش می‌تواند روند معاملات متفاوت را رقم بزند. البته بار دیگر «خودرو» به صف فروش کشانده شد که افزایش تقاضا در سطوح پایین می‌تواند به شکل‌گیری کف حمایتی در این سطوح کمک کند.

Submitted by admin on