تصویب قیمت توافقی زعفران

12:06 - 1400/01/21
براساس گفته معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، قیمت توافقی هر کیلوگرم زعفران، ۹ میلیون تومان مصوب شد. حالا باید دید این مصوبه چه تاثیری روی روند قراردادهای اتی زعفران بورس کالای می‌گذارد.

خبرگزاری صداوسیما: معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در جشن شکرگزاری زعفران و زرشک در قاین گفت: در بحث خرید حمایتی زعفران هر کیلوگرم پوشال معمولی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مرغوب ۹ میلیون تومان، سرگل ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که اگر قیمت بازار کمتر از این میزان باشد ما خرید حمایتی را انجام می‌دهیم.

 طهماسبی با بیان اینکه ۲۸۰ تن زعفران پارسال صادر شد، افزود: در پنج ماهه امسال نیز ۷۴ تن زعفران از طریق گمرک صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت در حاشیه بازار قرار دارد و قصد ورود به بازار را ندارد گفت: در بحث زرشک بیشترین آسیبی که کشاورزان در تولید محصول با کیفیت می‌بینند نبود بارگاه‌های زرشک است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی همچنین از گشایش دو نماد جدید در معاملات گواهی سپرده زعفران از فردا خبر داد.

طهماسبی افزود: با دستورالعمل جدید، بارگاه زرشک جزو فرایند ذاتی تولید زرشک است و نیاز به مجوز ندارد و در این راستا تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی گفت:  کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی و آنغوزه بسیار خوب است و دولت نیز حمایت‌ می‌کند و تسهیلات می‌دهد.

 استاندار خراسان جنوبی هم از راه اندازی گمرک تخصصی محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: سهم صادرات استان از محصولات استراتژیک بسیار ناچیز بوده که در این زمینه ایجاد گمرکات تخصصی محصولات کشاورزی از اولویت‌های ما است تا کشاورزان بتوانند به صورت مستقیم محصول خود را صادر کنند.

معتمدیان افزود: امسال کمیته محصولات استراتژیک استان تشکیل شده است که در این کمیته با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی مشکلات مربوط به محصولاتی از قبیل زرشک، زعفران و عناب پیگیری می‌شود.

وی گفت: خام فروشی و ورود دلالان و واسطه‌گران از عمده مشکلات محصولات کشاورزی استان است که تلاش داریم با تعیین قیمت‌های کارشناسی و خرید توافقی و تضمینی دست دلالان و واسطه‌گران را کوتاه کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم ارزش اقتصادی یک کیلوگرم زعفران را بیش از ارزش ۴ تن گندم اعلام کرد و گفت: کاشت محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله زرشک، زعفران و عناب مختص خراسان جنوبی و متناسب با اقلیم این منطقه است.

 قوسی با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی خرده مالک است، افزود: کشت طلای سرخ در استان ظرفیت اشتغالزایی روزانه برای ۲۰۵ نفر را دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم افزایش دانش کشاورزان برای ارتقای تولیدات گفت: کشاورزی قراردادی اقدامی است که برای افزایش تولیدات در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است که در آن از تامین مواد اولیه تا بازاریابی تولیدات با کشاورزان همکاری می‌شود.

 نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم خواستار تهیه شناسنامه زعفران قاینات شد.

فلاحتی افزود: ما مخالف کشت زعفران در سایر نقاط کشور نیستیم بلکه مدعی کیفیت هستیم و باید با تهیه شناسنامه زعفران قاین جلوی سوء استفاده از این برند را بگیریم.

وی گفت: امسال برای نخستین بار جشنواره شکرگزاری زرشک و زعفران در قاین برگزار شد و سال آینده شاهد برگزاری جشنواره ملی زعفران خواهیم بود.